Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskol...
Published in: | Nordic Journal of Literacy Research |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk NOASP
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 2024-09-15T18:33:52+00:00 Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet Haakon Halberg Anne Berit Lyngstad 2022-12-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 EN NB NN SV eng nob nno swe Cappelen Damm Akademisk NOASP https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/3178 https://doaj.org/toc/2464-1596 doi:10.23865/njlr.v8.3178 2464-1596 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 Nordic Journal of Literacy Research, Vol 8, Iss 2 (2022) skjønnlitteraær lesning bærekraftig utvikling tverrfaglighet textrörlighet repertoar reading fiction Education (General) L7-991 Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 article 2022 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 2024-08-05T17:50:05Z Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskolen. De skjønnlitterære tekstene kan relateres til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i LK20 i Norge. I lys av begrepene «textrörlighet» (Liberg et al., 2012) og repertoar (McCormick, 1994) drøftes det hvordan elevene posisjonerer seg i møte med tekster. Tekst 1, ei realistisk fortelling om ei jente som møter en bjørn på en skogstur, begeistrer og engasjerer elevene. Teksten er skrevet med skjønnlitterære virkemidler som er lett tilgjengelig for elevene, og skaper tydelig tverrfaglig engasjement og forståelse for dilemmaer i rovdyrproblematikken. Tekst 2 er ei fantastisk fortelling som drar veksler på samisk fortellertradisjon. Elevene møter motstand i leseprosessen, noe som trigger enkeltelever til å oppklare og forstå teksten. Artikkelen argumenterer for at skjønnlitteraturen kan føre til kritisk tenkning og refleksjon i en tverrfaglig sammenheng. ENGLISH ABSTRACT Being in and moving through texts. Reading fiction in interdisciplinary teaching about predators at the upper primary level The article discusses the role reading fiction can play in an interdisciplinary teaching program about predators. The empirical material consists of discussions in groups with students at the upper primary level who read two fictional texts about predator issues, prior to a school visit to a Wildlife Park. The fiction texts can be related to sustainable development as an interdisciplinary theme in LK20 in Norway. In order to explore how the students position themselves when reading, the terms “text movability” (Liberg et al., 2012) and “repertoire”(McCormick, 1994) are adopted. Text 1, a realistic story about a girl who meets a bear on a forest trip, excites and engages the students. The text is written with fictional tools ... Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordic Journal of Literacy Research 8 2 64 81 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
topic |
skjønnlitteraær lesning bærekraftig utvikling tverrfaglighet textrörlighet repertoar reading fiction Education (General) L7-991 Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 |
spellingShingle |
skjønnlitteraær lesning bærekraftig utvikling tverrfaglighet textrörlighet repertoar reading fiction Education (General) L7-991 Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 Haakon Halberg Anne Berit Lyngstad Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
topic_facet |
skjønnlitteraær lesning bærekraftig utvikling tverrfaglighet textrörlighet repertoar reading fiction Education (General) L7-991 Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 |
description |
Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskolen. De skjønnlitterære tekstene kan relateres til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i LK20 i Norge. I lys av begrepene «textrörlighet» (Liberg et al., 2012) og repertoar (McCormick, 1994) drøftes det hvordan elevene posisjonerer seg i møte med tekster. Tekst 1, ei realistisk fortelling om ei jente som møter en bjørn på en skogstur, begeistrer og engasjerer elevene. Teksten er skrevet med skjønnlitterære virkemidler som er lett tilgjengelig for elevene, og skaper tydelig tverrfaglig engasjement og forståelse for dilemmaer i rovdyrproblematikken. Tekst 2 er ei fantastisk fortelling som drar veksler på samisk fortellertradisjon. Elevene møter motstand i leseprosessen, noe som trigger enkeltelever til å oppklare og forstå teksten. Artikkelen argumenterer for at skjønnlitteraturen kan føre til kritisk tenkning og refleksjon i en tverrfaglig sammenheng. ENGLISH ABSTRACT Being in and moving through texts. Reading fiction in interdisciplinary teaching about predators at the upper primary level The article discusses the role reading fiction can play in an interdisciplinary teaching program about predators. The empirical material consists of discussions in groups with students at the upper primary level who read two fictional texts about predator issues, prior to a school visit to a Wildlife Park. The fiction texts can be related to sustainable development as an interdisciplinary theme in LK20 in Norway. In order to explore how the students position themselves when reading, the terms “text movability” (Liberg et al., 2012) and “repertoire”(McCormick, 1994) are adopted. Text 1, a realistic story about a girl who meets a bear on a forest trip, excites and engages the students. The text is written with fictional tools ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Haakon Halberg Anne Berit Lyngstad |
author_facet |
Haakon Halberg Anne Berit Lyngstad |
author_sort |
Haakon Halberg |
title |
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
title_short |
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
title_full |
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
title_fullStr |
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
title_full_unstemmed |
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
title_sort |
å bevege seg i og gjennom tekster. skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet |
publisher |
Cappelen Damm Akademisk NOASP |
publishDate |
2022 |
url |
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
Nordic Journal of Literacy Research, Vol 8, Iss 2 (2022) |
op_relation |
https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/3178 https://doaj.org/toc/2464-1596 doi:10.23865/njlr.v8.3178 2464-1596 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 |
container_title |
Nordic Journal of Literacy Research |
container_volume |
8 |
container_issue |
2 |
container_start_page |
64 |
op_container_end_page |
81 |
_version_ |
1810475598177370112 |