Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet

Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskol...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Literacy Research
Main Authors: Haakon Halberg, Anne Berit Lyngstad
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2022
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178
https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 2024-09-15T18:33:52+00:00 Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet Haakon Halberg Anne Berit Lyngstad 2022-12-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 EN NB NN SV eng nob nno swe Cappelen Damm Akademisk NOASP https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/3178 https://doaj.org/toc/2464-1596 doi:10.23865/njlr.v8.3178 2464-1596 https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8 Nordic Journal of Literacy Research, Vol 8, Iss 2 (2022) skjønnlitteraær lesning bærekraftig utvikling tverrfaglighet textrörlighet repertoar reading fiction Education (General) L7-991 Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 article 2022 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178 2024-08-05T17:50:05Z Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskolen. De skjønnlitterære tekstene kan relateres til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i LK20 i Norge. I lys av begrepene «textrörlighet» (Liberg et al., 2012) og repertoar (McCormick, 1994) drøftes det hvordan elevene posisjonerer seg i møte med tekster. Tekst 1, ei realistisk fortelling om ei jente som møter en bjørn på en skogstur, begeistrer og engasjerer elevene. Teksten er skrevet med skjønnlitterære virkemidler som er lett tilgjengelig for elevene, og skaper tydelig tverrfaglig engasjement og forståelse for dilemmaer i rovdyrproblematikken. Tekst 2 er ei fantastisk fortelling som drar veksler på samisk fortellertradisjon. Elevene møter motstand i leseprosessen, noe som trigger enkeltelever til å oppklare og forstå teksten. Artikkelen argumenterer for at skjønnlitteraturen kan føre til kritisk tenkning og refleksjon i en tverrfaglig sammenheng. ENGLISH ABSTRACT Being in and moving through texts. Reading fiction in interdisciplinary teaching about predators at the upper primary level The article discusses the role reading fiction can play in an interdisciplinary teaching program about predators. The empirical material consists of discussions in groups with students at the upper primary level who read two fictional texts about predator issues, prior to a school visit to a Wildlife Park. The fiction texts can be related to sustainable development as an interdisciplinary theme in LK20 in Norway. In order to explore how the students position themselves when reading, the terms “text movability” (Liberg et al., 2012) and “repertoire”(McCormick, 1994) are adopted. Text 1, a realistic story about a girl who meets a bear on a forest trip, excites and engages the students. The text is written with fictional tools ... Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordic Journal of Literacy Research 8 2 64 81
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
topic skjønnlitteraær lesning
bærekraftig utvikling
tverrfaglighet
textrörlighet
repertoar
reading fiction
Education (General)
L7-991
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
spellingShingle skjønnlitteraær lesning
bærekraftig utvikling
tverrfaglighet
textrörlighet
repertoar
reading fiction
Education (General)
L7-991
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
Haakon Halberg
Anne Berit Lyngstad
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
topic_facet skjønnlitteraær lesning
bærekraftig utvikling
tverrfaglighet
textrörlighet
repertoar
reading fiction
Education (General)
L7-991
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
description Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskolen. De skjønnlitterære tekstene kan relateres til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i LK20 i Norge. I lys av begrepene «textrörlighet» (Liberg et al., 2012) og repertoar (McCormick, 1994) drøftes det hvordan elevene posisjonerer seg i møte med tekster. Tekst 1, ei realistisk fortelling om ei jente som møter en bjørn på en skogstur, begeistrer og engasjerer elevene. Teksten er skrevet med skjønnlitterære virkemidler som er lett tilgjengelig for elevene, og skaper tydelig tverrfaglig engasjement og forståelse for dilemmaer i rovdyrproblematikken. Tekst 2 er ei fantastisk fortelling som drar veksler på samisk fortellertradisjon. Elevene møter motstand i leseprosessen, noe som trigger enkeltelever til å oppklare og forstå teksten. Artikkelen argumenterer for at skjønnlitteraturen kan føre til kritisk tenkning og refleksjon i en tverrfaglig sammenheng. ENGLISH ABSTRACT Being in and moving through texts. Reading fiction in interdisciplinary teaching about predators at the upper primary level The article discusses the role reading fiction can play in an interdisciplinary teaching program about predators. The empirical material consists of discussions in groups with students at the upper primary level who read two fictional texts about predator issues, prior to a school visit to a Wildlife Park. The fiction texts can be related to sustainable development as an interdisciplinary theme in LK20 in Norway. In order to explore how the students position themselves when reading, the terms “text movability” (Liberg et al., 2012) and “repertoire”(McCormick, 1994) are adopted. Text 1, a realistic story about a girl who meets a bear on a forest trip, excites and engages the students. The text is written with fictional tools ...
format Article in Journal/Newspaper
author Haakon Halberg
Anne Berit Lyngstad
author_facet Haakon Halberg
Anne Berit Lyngstad
author_sort Haakon Halberg
title Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
title_short Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
title_full Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
title_fullStr Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
title_full_unstemmed Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
title_sort å bevege seg i og gjennom tekster. skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2022
url https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178
https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8
genre samisk
genre_facet samisk
op_source Nordic Journal of Literacy Research, Vol 8, Iss 2 (2022)
op_relation https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/3178
https://doaj.org/toc/2464-1596
doi:10.23865/njlr.v8.3178
2464-1596
https://doaj.org/article/e70f88ca70b6413a9e2a647a9ff005c8
op_doi https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3178
container_title Nordic Journal of Literacy Research
container_volume 8
container_issue 2
container_start_page 64
op_container_end_page 81
_version_ 1810475598177370112