Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis

Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Main Authors: Kristin Evju, Torjer Andreas Olsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2022
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433
https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:db607431cb414d628d7f66d40360e01e
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:db607431cb414d628d7f66d40360e01e 2023-05-15T17:24:07+02:00 Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis Kristin Evju Torjer Andreas Olsen 2022-08-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e DA EN NB NN dan eng nob nno Cappelen Damm Akademisk NOASP https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/3433/6748 https://doaj.org/toc/2387-5739 2387-5739 doi:10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk, Vol 8, Iss 0, Pp 219-232 (2022) urfolksperspektiv inkluderende utdanning samisk i skolen urfolksutdanning Education (General) L7-991 article 2022 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 2022-12-30T22:14:25Z Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. Article in Journal/Newspaper Nord-Norge samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8 0 219
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
topic urfolksperspektiv
inkluderende utdanning
samisk i skolen
urfolksutdanning
Education (General)
L7-991
spellingShingle urfolksperspektiv
inkluderende utdanning
samisk i skolen
urfolksutdanning
Education (General)
L7-991
Kristin Evju
Torjer Andreas Olsen
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
topic_facet urfolksperspektiv
inkluderende utdanning
samisk i skolen
urfolksutdanning
Education (General)
L7-991
description Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom.
format Article in Journal/Newspaper
author Kristin Evju
Torjer Andreas Olsen
author_facet Kristin Evju
Torjer Andreas Olsen
author_sort Kristin Evju
title Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_short Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_full Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_fullStr Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_full_unstemmed Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
title_sort undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2022
url https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433
https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e
genre Nord-Norge
samisk
genre_facet Nord-Norge
samisk
op_source Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk, Vol 8, Iss 0, Pp 219-232 (2022)
op_relation https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/3433/6748
https://doaj.org/toc/2387-5739
2387-5739
doi:10.23865/ntpk.v8.3433
https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e
op_doi https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433
container_title Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
container_volume 8
container_issue 0
container_start_page 219
_version_ 1766114981957337088