Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis
Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet...
Published in: | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk NOASP
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:db607431cb414d628d7f66d40360e01e |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:db607431cb414d628d7f66d40360e01e 2023-05-15T17:24:07+02:00 Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis Kristin Evju Torjer Andreas Olsen 2022-08-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e DA EN NB NN dan eng nob nno Cappelen Damm Akademisk NOASP https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/3433/6748 https://doaj.org/toc/2387-5739 2387-5739 doi:10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk, Vol 8, Iss 0, Pp 219-232 (2022) urfolksperspektiv inkluderende utdanning samisk i skolen urfolksutdanning Education (General) L7-991 article 2022 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 2022-12-30T22:14:25Z Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. Article in Journal/Newspaper Nord-Norge samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8 0 219 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk |
topic |
urfolksperspektiv inkluderende utdanning samisk i skolen urfolksutdanning Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
urfolksperspektiv inkluderende utdanning samisk i skolen urfolksutdanning Education (General) L7-991 Kristin Evju Torjer Andreas Olsen Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
topic_facet |
urfolksperspektiv inkluderende utdanning samisk i skolen urfolksutdanning Education (General) L7-991 |
description |
Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som forutsetninger for å forankre samisk tematikk i undervisningspraksis. Vi argumenterer for at det foregår ei utvikling i skolene mot ei slik forankring, som bidrar til inkluderende utdanningspraksis. Derfor plasserer vi vår analyse inn i en større diskusjon om kompetanse på samiske temaer i skolen og muligheten for å innlemme urfolksperspektiv i forståelsen av et inkluderende klasserom. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Kristin Evju Torjer Andreas Olsen |
author_facet |
Kristin Evju Torjer Andreas Olsen |
author_sort |
Kristin Evju |
title |
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_short |
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_full |
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_fullStr |
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_full_unstemmed |
Undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
title_sort |
undervisning om samiske temaer i skolen – betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis |
publisher |
Cappelen Damm Akademisk NOASP |
publishDate |
2022 |
url |
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e |
genre |
Nord-Norge samisk |
genre_facet |
Nord-Norge samisk |
op_source |
Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk, Vol 8, Iss 0, Pp 219-232 (2022) |
op_relation |
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/3433/6748 https://doaj.org/toc/2387-5739 2387-5739 doi:10.23865/ntpk.v8.3433 https://doaj.org/article/db607431cb414d628d7f66d40360e01e |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3433 |
container_title |
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk |
container_volume |
8 |
container_issue |
0 |
container_start_page |
219 |
_version_ |
1766114981957337088 |