Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord

Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i N...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øystein Lund
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2015
Subjects:
Online Access:https://doaj.org/article/bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc 2023-05-15T15:25:16+02:00 Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord Øystein Lund 2015-01-01T00:00:00Z https://doaj.org/article/bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2015/04/y-veien_til_bachelor_iingenioerfag_-_muligheter_dilemma_og https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc Uniped, Vol 38, Pp 374-380 (2015) Engineering certificate of apprenticeship project evaluation competence recruitment Education (General) L7-991 article 2015 ftdoajarticles 2022-12-31T10:10:55Z Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i Nord-Norge. «Y-veien» er en betegnelse for høyere utdanning på bachelornivå som er åpen for søkere uten studiekompetanse, forutsatt at de har fagbrev som er relevant for den aktuelle studieretningen. Evalueringen er gjennomført med fire ulike perspektiver: petroleumsnæringens perspektiver, studiestedenes perspektiver, fag- og fagfeltenes perspektiver og studentenes perspektiver. Teoretiske perspektiver som legges til grunn i arbeidet er kritisk konstruktiv didaktikk og teori om situert læring. Artikkelen peker på muligheter og gevinster, men også utfordringer som y-vei-alternativet representerer, både for enkeltpersoner og for høyere utdanning. Studien bygger på gruppeintervju med y-veistudenter ved Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet, samt på intervju med ledelse og fagpersoner ved studiestedene og med aktører på ulike nivå innen petroleumsnæringen. Data for rekruttering, gjennomføring og resultater fra «Database for statistikk om høgre utdanning» fra NSD anvendes også. Artikkelen konkluderer med anbefalinger til prosjektledelsen og til fagfeltet, og peker på aktuelle spørsmålsstillinger for videre forskning. Nøkkelord: Ingeniørutdanning, fagbrev, y-vei, prosjekt, evaluering, petroleumsnæring, kompetanse, rekruttering. Article in Journal/Newspaper Arktis* Narvik Nord-Norge Høgskolen i Narvik Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Engineering
certificate of apprenticeship
project
evaluation
competence
recruitment
Education (General)
L7-991
spellingShingle Engineering
certificate of apprenticeship
project
evaluation
competence
recruitment
Education (General)
L7-991
Øystein Lund
Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
topic_facet Engineering
certificate of apprenticeship
project
evaluation
competence
recruitment
Education (General)
L7-991
description Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i Nord-Norge. «Y-veien» er en betegnelse for høyere utdanning på bachelornivå som er åpen for søkere uten studiekompetanse, forutsatt at de har fagbrev som er relevant for den aktuelle studieretningen. Evalueringen er gjennomført med fire ulike perspektiver: petroleumsnæringens perspektiver, studiestedenes perspektiver, fag- og fagfeltenes perspektiver og studentenes perspektiver. Teoretiske perspektiver som legges til grunn i arbeidet er kritisk konstruktiv didaktikk og teori om situert læring. Artikkelen peker på muligheter og gevinster, men også utfordringer som y-vei-alternativet representerer, både for enkeltpersoner og for høyere utdanning. Studien bygger på gruppeintervju med y-veistudenter ved Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet, samt på intervju med ledelse og fagpersoner ved studiestedene og med aktører på ulike nivå innen petroleumsnæringen. Data for rekruttering, gjennomføring og resultater fra «Database for statistikk om høgre utdanning» fra NSD anvendes også. Artikkelen konkluderer med anbefalinger til prosjektledelsen og til fagfeltet, og peker på aktuelle spørsmålsstillinger for videre forskning. Nøkkelord: Ingeniørutdanning, fagbrev, y-vei, prosjekt, evaluering, petroleumsnæring, kompetanse, rekruttering.
format Article in Journal/Newspaper
author Øystein Lund
author_facet Øystein Lund
author_sort Øystein Lund
title Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_short Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_full Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_fullStr Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_full_unstemmed Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_sort y-veien til bachelor i ingeniørfag - muligheter, dilemma og utfordringer. fra evaluering av prosjektet y-veinord
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2015
url https://doaj.org/article/bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc
long_lat ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
geographic Narvik
geographic_facet Narvik
genre Arktis*
Narvik
Nord-Norge
Høgskolen i Narvik
genre_facet Arktis*
Narvik
Nord-Norge
Høgskolen i Narvik
op_source Uniped, Vol 38, Pp 374-380 (2015)
op_relation https://www.idunn.no/uniped/2015/04/y-veien_til_bachelor_iingenioerfag_-_muligheter_dilemma_og
https://doaj.org/toc/1893-8981
1893-8981
https://doaj.org/article/bc61d3315e84467990dfb89d83ab82bc
_version_ 1766355982321975296