Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?

Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksis...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Main Authors: Yngve Antonsen, Rachel Jakhelln, Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2020
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
https://doaj.org/article/b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b 2023-05-15T15:24:57+02:00 Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? Yngve Antonsen Rachel Jakhelln Kristin Emilie Willumsen Bjørndal 2020-09-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/up.v14.2209 https://doaj.org/article/b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b EN NB eng nob Cappelen Damm Akademisk NOASP https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/2209/4421 https://doaj.org/toc/2535-7697 2535-7697 doi:10.23865/up.v14.2209 https://doaj.org/article/b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, Vol 14, Iss 2, Pp 103-121 (2020) nyutdannede lærere faglig fordypning lærerutdanning undervisningsfag grunnskole Education (General) L7-991 article 2020 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/up.v14.2209 2022-12-31T04:27:50Z Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene av grunnskolelærere med fullført masterutdanning fra UiT får anvendt sin faglige fordypning, og hvordan de erfarer relevansen av masteroppgaven etter ett år i yrket. Datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer med 29 lærere, og som er tematisk analysert i NVivo 11. Resultatene viser at nyutdannede som i hovedsak underviser bare i fag med faglig fordypning eller et ekstra fag, arbeider i ungdomsskolen. Lærere som underviser i fag med faglig fordypning opplever mestring og motivasjon og bruker ulike didaktiske tilnærminger, spesielt i faget hvor de skrev sin fagdidaktiske masteroppgave. Lærere som underviser i fag uten faglig fordypning bruker tid og energi på å lære seg fagkunnskap og didaktikk, men erfarer utilstrekkelighet. Lærere i barneskolen underviser i opptil fire fag uten faglig fordypning. Masteroppgave og faglig fordypning i lærerutdanningen krever at både skoleledere, lærere og forskere er oppmerksomme på fordeling av undervisningsfag mellom lærere generelt og i barneskolen spesielt. Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 14 2 103 121
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian Bokmål
topic nyutdannede lærere
faglig fordypning
lærerutdanning
undervisningsfag
grunnskole
Education (General)
L7-991
spellingShingle nyutdannede lærere
faglig fordypning
lærerutdanning
undervisningsfag
grunnskole
Education (General)
L7-991
Yngve Antonsen
Rachel Jakhelln
Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
topic_facet nyutdannede lærere
faglig fordypning
lærerutdanning
undervisningsfag
grunnskole
Education (General)
L7-991
description Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene av grunnskolelærere med fullført masterutdanning fra UiT får anvendt sin faglige fordypning, og hvordan de erfarer relevansen av masteroppgaven etter ett år i yrket. Datamaterialet består av semistrukturerte intervjuer med 29 lærere, og som er tematisk analysert i NVivo 11. Resultatene viser at nyutdannede som i hovedsak underviser bare i fag med faglig fordypning eller et ekstra fag, arbeider i ungdomsskolen. Lærere som underviser i fag med faglig fordypning opplever mestring og motivasjon og bruker ulike didaktiske tilnærminger, spesielt i faget hvor de skrev sin fagdidaktiske masteroppgave. Lærere som underviser i fag uten faglig fordypning bruker tid og energi på å lære seg fagkunnskap og didaktikk, men erfarer utilstrekkelighet. Lærere i barneskolen underviser i opptil fire fag uten faglig fordypning. Masteroppgave og faglig fordypning i lærerutdanningen krever at både skoleledere, lærere og forskere er oppmerksomme på fordeling av undervisningsfag mellom lærere generelt og i barneskolen spesielt.
format Article in Journal/Newspaper
author Yngve Antonsen
Rachel Jakhelln
Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
author_facet Yngve Antonsen
Rachel Jakhelln
Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
author_sort Yngve Antonsen
title Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_short Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_full Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_fullStr Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_full_unstemmed Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
title_sort nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2020
url https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
https://doaj.org/article/b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Faget
geographic_facet Faget
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, Vol 14, Iss 2, Pp 103-121 (2020)
op_relation https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/2209/4421
https://doaj.org/toc/2535-7697
2535-7697
doi:10.23865/up.v14.2209
https://doaj.org/article/b8d77dbf6a4243f590d20111cb35825b
op_doi https://doi.org/10.23865/up.v14.2209
container_title Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
container_volume 14
container_issue 2
container_start_page 103
op_container_end_page 121
_version_ 1766355554212511744