Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs

De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få stør...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marit Allern
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2011
Subjects:
Online Access:https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:b74f6c7086d0474896a1151dae63009d
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:b74f6c7086d0474896a1151dae63009d 2023-05-15T18:34:30+02:00 Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs Marit Allern 2011-01-01T00:00:00Z https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2011/03/scholarship_of_teaching_and_learning_sotl_i_norge_pedago https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d Uniped, Vol 34, Pp 20-29 (2011) Education (General) L7-991 article 2011 ftdoajarticles 2022-12-31T16:27:20Z De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of Teaching and Learning. En av måtene pedagogiske kompetanse blir dokumentert på er Teaching Portfolios, på norsk pedagogiske mapper. Pedagogiske mapper ble innført som kriterium for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning ved Universitetet i Tromsø 01.01. 2008. Artikkelen dokumenterer og diskuterer i hvilken grad pedagogiske mapper kan fremme en kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Article in Journal/Newspaper Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Education (General)
L7-991
spellingShingle Education (General)
L7-991
Marit Allern
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
topic_facet Education (General)
L7-991
description De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of Teaching and Learning. En av måtene pedagogiske kompetanse blir dokumentert på er Teaching Portfolios, på norsk pedagogiske mapper. Pedagogiske mapper ble innført som kriterium for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning ved Universitetet i Tromsø 01.01. 2008. Artikkelen dokumenterer og diskuterer i hvilken grad pedagogiske mapper kan fremme en kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SoTL).
format Article in Journal/Newspaper
author Marit Allern
author_facet Marit Allern
author_sort Marit Allern
title Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_short Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_full Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_fullStr Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_full_unstemmed Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
title_sort scholarship of teaching and learning (sotl) i norge: pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2011
url https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source Uniped, Vol 34, Pp 20-29 (2011)
op_relation https://www.idunn.no/uniped/2011/03/scholarship_of_teaching_and_learning_sotl_i_norge_pedago
https://doaj.org/toc/1893-8981
1893-8981
https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d
_version_ 1766219261114580992