Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få stør...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Swedish |
Published: |
Universitetsforlaget
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:b74f6c7086d0474896a1151dae63009d |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:b74f6c7086d0474896a1151dae63009d 2023-05-15T18:34:30+02:00 Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs Marit Allern 2011-01-01T00:00:00Z https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2011/03/scholarship_of_teaching_and_learning_sotl_i_norge_pedago https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d Uniped, Vol 34, Pp 20-29 (2011) Education (General) L7-991 article 2011 ftdoajarticles 2022-12-31T16:27:20Z De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of Teaching and Learning. En av måtene pedagogiske kompetanse blir dokumentert på er Teaching Portfolios, på norsk pedagogiske mapper. Pedagogiske mapper ble innført som kriterium for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning ved Universitetet i Tromsø 01.01. 2008. Artikkelen dokumenterer og diskuterer i hvilken grad pedagogiske mapper kan fremme en kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Article in Journal/Newspaper Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Swedish |
topic |
Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
Education (General) L7-991 Marit Allern Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
topic_facet |
Education (General) L7-991 |
description |
De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of Teaching and Learning. En av måtene pedagogiske kompetanse blir dokumentert på er Teaching Portfolios, på norsk pedagogiske mapper. Pedagogiske mapper ble innført som kriterium for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning ved Universitetet i Tromsø 01.01. 2008. Artikkelen dokumenterer og diskuterer i hvilken grad pedagogiske mapper kan fremme en kultur for Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Marit Allern |
author_facet |
Marit Allern |
author_sort |
Marit Allern |
title |
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
title_short |
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
title_full |
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
title_fullStr |
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
title_full_unstemmed |
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge: Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
title_sort |
scholarship of teaching and learning (sotl) i norge: pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2011 |
url |
https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_source |
Uniped, Vol 34, Pp 20-29 (2011) |
op_relation |
https://www.idunn.no/uniped/2011/03/scholarship_of_teaching_and_learning_sotl_i_norge_pedago https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 https://doaj.org/article/b74f6c7086d0474896a1151dae63009d |
_version_ |
1766219261114580992 |