«Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med fag-fordypning og forskningsbasert kunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opp-læringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede gru...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Swedish |
Published: |
University of Oslo Library
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.5617/adno.7918 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c |
_version_ | 1821850341852839936 |
---|---|
author | Yngve Antonsen Gregor Maxwell Kristin Emilie Willumsen Bjørndal Rachel Jakhelln |
author_facet | Yngve Antonsen Gregor Maxwell Kristin Emilie Willumsen Bjørndal Rachel Jakhelln |
author_sort | Yngve Antonsen |
collection | Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
container_issue | 2 |
container_title | Acta Didactica Norden |
container_volume | 14 |
description | De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med fag-fordypning og forskningsbasert kunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opp-læringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferds¬problemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. Nøkkelord: femårig grunnskolelærerutdanning, nyutdannede lærere, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, relasjonell tenkning, inkluderende pedagogikk “It’s a very ... |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* |
genre_facet | Arktis* |
id | ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:aecf39c490a24817a21919b190d4842c |
institution | Open Polar |
language | English Norwegian Swedish |
op_collection_id | ftdoajarticles |
op_doi | https://doi.org/10.5617/adno.7918 |
op_relation | https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.7918 2535-8219 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c |
op_source | Acta Didactica Norden, Vol 14, Iss 2 (2020) |
publishDate | 2020 |
publisher | University of Oslo Library |
record_format | openpolar |
spelling | ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:aecf39c490a24817a21919b190d4842c 2025-01-16T20:55:52+00:00 «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse Yngve Antonsen Gregor Maxwell Kristin Emilie Willumsen Bjørndal Rachel Jakhelln 2020-05-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.7918 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.7918 2535-8219 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c Acta Didactica Norden, Vol 14, Iss 2 (2020) femårig grunnskolelærerutdanning nyutdannede lærere spesialpedagogikk tilpasset opplæring relasjonell tenkning inkluderende pedagogikk Special aspects of education LC8-6691 article 2020 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.7918 2022-12-31T04:06:42Z De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med fag-fordypning og forskningsbasert kunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opp-læringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferds¬problemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. Nøkkelord: femårig grunnskolelærerutdanning, nyutdannede lærere, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, relasjonell tenkning, inkluderende pedagogikk “It’s a very ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Acta Didactica Norden 14 2 |
spellingShingle | femårig grunnskolelærerutdanning nyutdannede lærere spesialpedagogikk tilpasset opplæring relasjonell tenkning inkluderende pedagogikk Special aspects of education LC8-6691 Yngve Antonsen Gregor Maxwell Kristin Emilie Willumsen Bjørndal Rachel Jakhelln «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title | «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_full | «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_fullStr | «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_full_unstemmed | «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_short | «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
title_sort | «det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse |
topic | femårig grunnskolelærerutdanning nyutdannede lærere spesialpedagogikk tilpasset opplæring relasjonell tenkning inkluderende pedagogikk Special aspects of education LC8-6691 |
topic_facet | femårig grunnskolelærerutdanning nyutdannede lærere spesialpedagogikk tilpasset opplæring relasjonell tenkning inkluderende pedagogikk Special aspects of education LC8-6691 |
url | https://doi.org/10.5617/adno.7918 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c |