«Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse

De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med fag-fordypning og forskningsbasert kunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opp-læringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede gru...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norden
Main Authors: Yngve Antonsen, Gregor Maxwell, Kristin Emilie Willumsen Bjørndal, Rachel Jakhelln
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian
Swedish
Published: University of Oslo Library 2020
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5617/adno.7918
https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c
_version_ 1821850341852839936
author Yngve Antonsen
Gregor Maxwell
Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
Rachel Jakhelln
author_facet Yngve Antonsen
Gregor Maxwell
Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
Rachel Jakhelln
author_sort Yngve Antonsen
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
container_issue 2
container_title Acta Didactica Norden
container_volume 14
description De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med fag-fordypning og forskningsbasert kunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opp-læringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferds¬problemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. Nøkkelord: femårig grunnskolelærerutdanning, nyutdannede lærere, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, relasjonell tenkning, inkluderende pedagogikk “It’s a very ...
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:aecf39c490a24817a21919b190d4842c
institution Open Polar
language English
Norwegian
Swedish
op_collection_id ftdoajarticles
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.7918
op_relation https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918
https://doaj.org/toc/2535-8219
doi:10.5617/adno.7918
2535-8219
https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c
op_source Acta Didactica Norden, Vol 14, Iss 2 (2020)
publishDate 2020
publisher University of Oslo Library
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:aecf39c490a24817a21919b190d4842c 2025-01-16T20:55:52+00:00 «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse Yngve Antonsen Gregor Maxwell Kristin Emilie Willumsen Bjørndal Rachel Jakhelln 2020-05-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.7918 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/7918 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.7918 2535-8219 https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c Acta Didactica Norden, Vol 14, Iss 2 (2020) femårig grunnskolelærerutdanning nyutdannede lærere spesialpedagogikk tilpasset opplæring relasjonell tenkning inkluderende pedagogikk Special aspects of education LC8-6691 article 2020 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.7918 2022-12-31T04:06:42Z De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med fag-fordypning og forskningsbasert kunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opp-læringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres behov for kunnskap om tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i yrkesstarten? Studien er basert på kvalitative intervjuer med 43 nyutdannede lærere fra de tre første grunnskolelærerkullene med femårig integrert masterutdanning for skolens trinn 1–7 og 5–10 fra UiT Norges arktiske universitet. Undersøkelsen inngår i det longitudinelle forskningsprosjektet «Relevant masterutdanning for grunnskolelærere». Analysen av data er basert på en temasentrert analysestrategi i NVivo12. Resultatene viser at de nyutdannede lærerne opplevde utfordringer med å tilpasse opplæringen for en sammensatt elevgruppe, og spesielt for elever med behov for særskilt tilrettelegging. De nyutdannede lærerne erfarte at de manglet kunnskap og ferdigheter til å arbeide med atferds¬problemer og bestemte diagnosegrupper. De manglet også kunnskap om hvordan det eksterne spesialpedagogiske støtteapparatet fungerer, og hvordan og når de skal melde inn tiltak. De nyutdannede tilegner seg spesialpedagogisk kompetanse ved å teste ut egne ideer, eller de bygger på råd fra kolleger. Enkelte deltar på kurs eller veiledning fra PPT, BUP eller andre aktører om temaer som individuelle opplæringsplaner eller diagnoser. Den erfaringsbaserte læringstilnærmingen styrker etablert og kritisert tenkning om spesialpedagogikk og viderefører et system som ikke fungerer (Nordahl et al., 2018). Nyutdannede lærere trenger mer kunnskap om inkluderende pedagogikk og relasjonell tenkning i utdanningen. Nøkkelord: femårig grunnskolelærerutdanning, nyutdannede lærere, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, relasjonell tenkning, inkluderende pedagogikk “It’s a very ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Acta Didactica Norden 14 2
spellingShingle femårig grunnskolelærerutdanning
nyutdannede lærere
spesialpedagogikk
tilpasset opplæring
relasjonell tenkning
inkluderende pedagogikk
Special aspects of education
LC8-6691
Yngve Antonsen
Gregor Maxwell
Kristin Emilie Willumsen Bjørndal
Rachel Jakhelln
«Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_full «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_fullStr «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_full_unstemmed «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_short «Det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
title_sort «det er et kjemperart system!» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
topic femårig grunnskolelærerutdanning
nyutdannede lærere
spesialpedagogikk
tilpasset opplæring
relasjonell tenkning
inkluderende pedagogikk
Special aspects of education
LC8-6691
topic_facet femårig grunnskolelærerutdanning
nyutdannede lærere
spesialpedagogikk
tilpasset opplæring
relasjonell tenkning
inkluderende pedagogikk
Special aspects of education
LC8-6691
url https://doi.org/10.5617/adno.7918
https://doaj.org/article/aecf39c490a24817a21919b190d4842c