Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet

Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litter...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norden
Main Authors: Haakon Halberg, John Brumo
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian
Swedish
Published: University of Oslo Library 2021
Subjects:
ulv
Online Access:https://doi.org/10.5617/adno.8474
https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 2023-05-15T18:41:24+02:00 Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet Haakon Halberg John Brumo 2021-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.8474 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8474 2535-8219 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) tverrfaglig undervisning litteraturdidaktikk elevengasjement litteraturlesing konstant-komparativ metode Special aspects of education LC8-6691 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.8474 2022-12-31T10:09:14Z Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement. Nøkkelord: tverrfaglig undervisning, litteraturdidaktikk, elevengasjement, litteraturlesing, konstant-komparativ metode Impassioned by wolves! Using fiction in interdisciplinary projects at the upper primary level Abstract Can stories about animals create a greater interdisciplinary engagement and interest among middle school students? Students from three schools have completed a project in the didactics of literature dealing with predators. As part of the project, the students have listened to “Ulveslaget” [Battle with wolves] (1892), a classic short story from Norway’s literary canon by ... Article in Journal/Newspaper ulv ulv Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Strauss ENVELOPE(-73.182,-73.182,-71.649,-71.649) Acta Didactica Norden 15 1
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian
Swedish
topic tverrfaglig undervisning
litteraturdidaktikk
elevengasjement
litteraturlesing
konstant-komparativ metode
Special aspects of education
LC8-6691
spellingShingle tverrfaglig undervisning
litteraturdidaktikk
elevengasjement
litteraturlesing
konstant-komparativ metode
Special aspects of education
LC8-6691
Haakon Halberg
John Brumo
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
topic_facet tverrfaglig undervisning
litteraturdidaktikk
elevengasjement
litteraturlesing
konstant-komparativ metode
Special aspects of education
LC8-6691
description Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement. Nøkkelord: tverrfaglig undervisning, litteraturdidaktikk, elevengasjement, litteraturlesing, konstant-komparativ metode Impassioned by wolves! Using fiction in interdisciplinary projects at the upper primary level Abstract Can stories about animals create a greater interdisciplinary engagement and interest among middle school students? Students from three schools have completed a project in the didactics of literature dealing with predators. As part of the project, the students have listened to “Ulveslaget” [Battle with wolves] (1892), a classic short story from Norway’s literary canon by ...
format Article in Journal/Newspaper
author Haakon Halberg
John Brumo
author_facet Haakon Halberg
John Brumo
author_sort Haakon Halberg
title Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_short Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_full Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_fullStr Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_full_unstemmed Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
title_sort ulv engasjerer! erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
publisher University of Oslo Library
publishDate 2021
url https://doi.org/10.5617/adno.8474
https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9
long_lat ENVELOPE(-73.182,-73.182,-71.649,-71.649)
geographic Strauss
geographic_facet Strauss
genre ulv
ulv
genre_facet ulv
ulv
op_source Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021)
op_relation https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474
https://doaj.org/toc/2535-8219
doi:10.5617/adno.8474
2535-8219
https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.8474
container_title Acta Didactica Norden
container_volume 15
container_issue 1
_version_ 1766230891757043712