Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litter...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Swedish |
Published: |
University of Oslo Library
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.5617/adno.8474 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 2023-05-15T18:41:24+02:00 Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet Haakon Halberg John Brumo 2021-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.8474 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8474 2535-8219 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) tverrfaglig undervisning litteraturdidaktikk elevengasjement litteraturlesing konstant-komparativ metode Special aspects of education LC8-6691 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.8474 2022-12-31T10:09:14Z Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement. Nøkkelord: tverrfaglig undervisning, litteraturdidaktikk, elevengasjement, litteraturlesing, konstant-komparativ metode Impassioned by wolves! Using fiction in interdisciplinary projects at the upper primary level Abstract Can stories about animals create a greater interdisciplinary engagement and interest among middle school students? Students from three schools have completed a project in the didactics of literature dealing with predators. As part of the project, the students have listened to “Ulveslaget” [Battle with wolves] (1892), a classic short story from Norway’s literary canon by ... Article in Journal/Newspaper ulv ulv Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Strauss ENVELOPE(-73.182,-73.182,-71.649,-71.649) Acta Didactica Norden 15 1 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
English Norwegian Swedish |
topic |
tverrfaglig undervisning litteraturdidaktikk elevengasjement litteraturlesing konstant-komparativ metode Special aspects of education LC8-6691 |
spellingShingle |
tverrfaglig undervisning litteraturdidaktikk elevengasjement litteraturlesing konstant-komparativ metode Special aspects of education LC8-6691 Haakon Halberg John Brumo Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
topic_facet |
tverrfaglig undervisning litteraturdidaktikk elevengasjement litteraturlesing konstant-komparativ metode Special aspects of education LC8-6691 |
description |
Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement. Nøkkelord: tverrfaglig undervisning, litteraturdidaktikk, elevengasjement, litteraturlesing, konstant-komparativ metode Impassioned by wolves! Using fiction in interdisciplinary projects at the upper primary level Abstract Can stories about animals create a greater interdisciplinary engagement and interest among middle school students? Students from three schools have completed a project in the didactics of literature dealing with predators. As part of the project, the students have listened to “Ulveslaget” [Battle with wolves] (1892), a classic short story from Norway’s literary canon by ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Haakon Halberg John Brumo |
author_facet |
Haakon Halberg John Brumo |
author_sort |
Haakon Halberg |
title |
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
title_short |
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
title_full |
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
title_fullStr |
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
title_full_unstemmed |
Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
title_sort |
ulv engasjerer! erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet |
publisher |
University of Oslo Library |
publishDate |
2021 |
url |
https://doi.org/10.5617/adno.8474 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 |
long_lat |
ENVELOPE(-73.182,-73.182,-71.649,-71.649) |
geographic |
Strauss |
geographic_facet |
Strauss |
genre |
ulv ulv |
genre_facet |
ulv ulv |
op_source |
Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) |
op_relation |
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8474 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8474 2535-8219 https://doaj.org/article/7e3c8d4cfa93412198b9118ec259efc9 |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.8474 |
container_title |
Acta Didactica Norden |
container_volume |
15 |
container_issue |
1 |
_version_ |
1766230891757043712 |