Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utda...
Published in: | Målbryting |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.7557/17.4807 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d 2023-05-15T18:34:30+02:00 Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet Hilde Sollid 2019-06-01T00:00:00Z https://doi.org/10.7557/17.4807 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d DA EN NB NN SV dan eng nob nno swe Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/4807 https://doaj.org/toc/1500-8576 https://doaj.org/toc/2535-8308 doi:10.7557/17.4807 1500-8576 2535-8308 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d Målbryting, Iss 10 (2019) norsk språkpolitikk språklig mangfold skole neksusanalyse Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 article 2019 ftdoajarticles https://doi.org/10.7557/17.4807 2022-12-31T08:08:36Z Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. Article in Journal/Newspaper Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Målbryting 10 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
topic |
norsk språkpolitikk språklig mangfold skole neksusanalyse Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 |
spellingShingle |
norsk språkpolitikk språklig mangfold skole neksusanalyse Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 Hilde Sollid Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
topic_facet |
norsk språkpolitikk språklig mangfold skole neksusanalyse Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 |
description |
Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Hilde Sollid |
author_facet |
Hilde Sollid |
author_sort |
Hilde Sollid |
title |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_short |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_full |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_fullStr |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_full_unstemmed |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_sort |
språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
publisher |
Septentrio Academic Publishing |
publishDate |
2019 |
url |
https://doi.org/10.7557/17.4807 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_source |
Målbryting, Iss 10 (2019) |
op_relation |
https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/4807 https://doaj.org/toc/1500-8576 https://doaj.org/toc/2535-8308 doi:10.7557/17.4807 1500-8576 2535-8308 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d |
op_doi |
https://doi.org/10.7557/17.4807 |
container_title |
Målbryting |
container_issue |
10 |
_version_ |
1766219276957515776 |