Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet

Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utda...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Målbryting
Main Author: Hilde Sollid
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
Published: Septentrio Academic Publishing 2019
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.7557/17.4807
https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d 2023-05-15T18:34:30+02:00 Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet Hilde Sollid 2019-06-01T00:00:00Z https://doi.org/10.7557/17.4807 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d DA EN NB NN SV dan eng nob nno swe Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/4807 https://doaj.org/toc/1500-8576 https://doaj.org/toc/2535-8308 doi:10.7557/17.4807 1500-8576 2535-8308 https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d Målbryting, Iss 10 (2019) norsk språkpolitikk språklig mangfold skole neksusanalyse Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 article 2019 ftdoajarticles https://doi.org/10.7557/17.4807 2022-12-31T08:08:36Z Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. Article in Journal/Newspaper Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Målbryting 10
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
topic norsk språkpolitikk
språklig mangfold
skole
neksusanalyse
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
spellingShingle norsk språkpolitikk
språklig mangfold
skole
neksusanalyse
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
Hilde Sollid
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
topic_facet norsk språkpolitikk
språklig mangfold
skole
neksusanalyse
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
description Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen.
format Article in Journal/Newspaper
author Hilde Sollid
author_facet Hilde Sollid
author_sort Hilde Sollid
title Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_short Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_full Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_fullStr Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_full_unstemmed Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_sort språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
publisher Septentrio Academic Publishing
publishDate 2019
url https://doi.org/10.7557/17.4807
https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_source Målbryting, Iss 10 (2019)
op_relation https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/4807
https://doaj.org/toc/1500-8576
https://doaj.org/toc/2535-8308
doi:10.7557/17.4807
1500-8576
2535-8308
https://doaj.org/article/6c18629f7d1f4c4697cd668152134d4d
op_doi https://doi.org/10.7557/17.4807
container_title Målbryting
container_issue 10
_version_ 1766219276957515776