Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk

Omvendt undervisning, hvor studentene forbereder seg individuelt før undervisningsøktene, benyttes i mange emner for å få tid til å gjøre mer studentaktive læringsaktiviteter i undervisningen. For at dette skal fungere bra må studentene motiveres til å forberede seg, spesielt hvis læringsaktiviteten...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of STEM Education
Main Author: Børge Irgens
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: NTNU Open Access Journals 2021
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948
https://doaj.org/article/658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2 2023-05-15T15:25:17+02:00 Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk Børge Irgens 2021-02-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948 https://doaj.org/article/658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2 DA EN NO SV dan eng nor swe NTNU Open Access Journals https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/article/view/3948 https://doaj.org/toc/2535-4574 doi:10.5324/njsteme.v5i1.3948 2535-4574 https://doaj.org/article/658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2 Nordic Journal of STEM Education, Vol 5, Iss 1 (2021) Theory and practice of education LB5-3640 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948 2022-12-30T20:55:45Z Omvendt undervisning, hvor studentene forbereder seg individuelt før undervisningsøktene, benyttes i mange emner for å få tid til å gjøre mer studentaktive læringsaktiviteter i undervisningen. For at dette skal fungere bra må studentene motiveres til å forberede seg, spesielt hvis læringsaktivitetene innebærer gruppearbeid. Team-Based Learning (TBL), som kan regnes som en spesiell type omvendt undervisning, er en tilnærming som skal være spesielt egnet for å motivere studentene til å forberede seg. Målene med denne studien var å kartlegge studenters tidsbruk, selvregulering- og læringsstrategier i forkant av undervisningen og å undersøke sammenhengen mellom disse faktorene og resultat på en forberedelsestest som gjennomføres i begynnelsen av undervisningsøktene i et TBL basert emne. Studien ble gjennomført i emnet FYS-1001 mekanikk ved UiT Norges arktiske universitet høsten 2020. Omtrent 30 studenter tok emnet for første gang. Informasjon om studentenes selvregulering- og læringsstrategier ble samlet inn ved bruk av spørreskjemaet Motivated Strategies for Learning Questionnaire. For å måle hvor forberedt studentene var for klasseromsundervisningen ble det gjennomført førtester i starten av enkelte undervisningsøkter. Studentene oppga også hvor mye tid de hadde brukt til å forberede seg og hvor mange dager de hadde brukt. Det ble ikke funnet signifikante forskjeller i selvregulering- og læringsstrategier mellom studentene som var godt og dårlig forberedt til undervisningen. Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Nordic Journal of STEM Education 5 1
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Theory and practice of education
LB5-3640
spellingShingle Theory and practice of education
LB5-3640
Børge Irgens
Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
topic_facet Theory and practice of education
LB5-3640
description Omvendt undervisning, hvor studentene forbereder seg individuelt før undervisningsøktene, benyttes i mange emner for å få tid til å gjøre mer studentaktive læringsaktiviteter i undervisningen. For at dette skal fungere bra må studentene motiveres til å forberede seg, spesielt hvis læringsaktivitetene innebærer gruppearbeid. Team-Based Learning (TBL), som kan regnes som en spesiell type omvendt undervisning, er en tilnærming som skal være spesielt egnet for å motivere studentene til å forberede seg. Målene med denne studien var å kartlegge studenters tidsbruk, selvregulering- og læringsstrategier i forkant av undervisningen og å undersøke sammenhengen mellom disse faktorene og resultat på en forberedelsestest som gjennomføres i begynnelsen av undervisningsøktene i et TBL basert emne. Studien ble gjennomført i emnet FYS-1001 mekanikk ved UiT Norges arktiske universitet høsten 2020. Omtrent 30 studenter tok emnet for første gang. Informasjon om studentenes selvregulering- og læringsstrategier ble samlet inn ved bruk av spørreskjemaet Motivated Strategies for Learning Questionnaire. For å måle hvor forberedt studentene var for klasseromsundervisningen ble det gjennomført førtester i starten av enkelte undervisningsøkter. Studentene oppga også hvor mye tid de hadde brukt til å forberede seg og hvor mange dager de hadde brukt. Det ble ikke funnet signifikante forskjeller i selvregulering- og læringsstrategier mellom studentene som var godt og dårlig forberedt til undervisningen.
format Article in Journal/Newspaper
author Børge Irgens
author_facet Børge Irgens
author_sort Børge Irgens
title Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
title_short Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
title_full Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
title_fullStr Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
title_full_unstemmed Studenters forberedelse til undervisning i Team-Based Learning. Selv-regulert læring og tidsbruk
title_sort studenters forberedelse til undervisning i team-based learning. selv-regulert læring og tidsbruk
publisher NTNU Open Access Journals
publishDate 2021
url https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948
https://doaj.org/article/658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Nordic Journal of STEM Education, Vol 5, Iss 1 (2021)
op_relation https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/article/view/3948
https://doaj.org/toc/2535-4574
doi:10.5324/njsteme.v5i1.3948
2535-4574
https://doaj.org/article/658b9ce2981749169aa993a8be5ce6c2
op_doi https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3948
container_title Nordic Journal of STEM Education
container_volume 5
container_issue 1
_version_ 1766355991059759104