Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder

Abstract Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT-Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læringsprosessene i alle fagene på forkursene....

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of STEM Education
Main Authors: Bjørn-Tore Esjeholm, H. Fredriksen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: NTNU Open Access Journals 2021
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
https://doaj.org/article/60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547 2023-05-15T15:25:03+02:00 Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder Bjørn-Tore Esjeholm H. Fredriksen 2021-02-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 https://doaj.org/article/60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547 DA EN NO SV dan eng nor swe NTNU Open Access Journals https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/article/view/3908 https://doaj.org/toc/2535-4574 doi:10.5324/njsteme.v5i1.3908 2535-4574 https://doaj.org/article/60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547 Nordic Journal of STEM Education, Vol 5, Iss 1 (2021) Theory and practice of education LB5-3640 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908 2022-12-30T19:45:08Z Abstract Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT-Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjennom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca. 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av film og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse innen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosial kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring. Article in Journal/Newspaper Arktis* Bodø Bodø Narvik Narvik Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Alta Tromsø Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Utfall ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279) Nordic Journal of STEM Education 5 1
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Theory and practice of education
LB5-3640
spellingShingle Theory and practice of education
LB5-3640
Bjørn-Tore Esjeholm
H. Fredriksen
Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
topic_facet Theory and practice of education
LB5-3640
description Abstract Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT-Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjennom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca. 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av film og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse innen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosial kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring.
format Article in Journal/Newspaper
author Bjørn-Tore Esjeholm
H. Fredriksen
author_facet Bjørn-Tore Esjeholm
H. Fredriksen
author_sort Bjørn-Tore Esjeholm
title Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_short Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_full Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_fullStr Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_full_unstemmed Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
title_sort utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder
publisher NTNU Open Access Journals
publishDate 2021
url https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
https://doaj.org/article/60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
ENVELOPE(15.058,15.058,67.279,67.279)
geographic Alta
Tromsø
Bodø
Narvik
Utfall
geographic_facet Alta
Tromsø
Bodø
Narvik
Utfall
genre Arktis*
Bodø
Bodø
Narvik
Narvik
Tromsø
genre_facet Arktis*
Bodø
Bodø
Narvik
Narvik
Tromsø
op_source Nordic Journal of STEM Education, Vol 5, Iss 1 (2021)
op_relation https://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/article/view/3908
https://doaj.org/toc/2535-4574
doi:10.5324/njsteme.v5i1.3908
2535-4574
https://doaj.org/article/60a6170e0dbb4d70a17f7fdb7b178547
op_doi https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3908
container_title Nordic Journal of STEM Education
container_volume 5
container_issue 1
_version_ 1766355675309408256