Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord

Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i N...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Author: Øystein Lund
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2015
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14
https://doaj.org/article/586200506f8c444090ed99d4317a5013
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:586200506f8c444090ed99d4317a5013
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:586200506f8c444090ed99d4317a5013 2023-05-15T15:25:02+02:00 Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord Øystein Lund 2015-11-01T00:00:00Z https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14 https://doaj.org/article/586200506f8c444090ed99d4317a5013 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget http://www.idunn.no/doi/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14 https://doaj.org/toc/1893-8981 doi:10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14 1893-8981 https://doaj.org/article/586200506f8c444090ed99d4317a5013 Uniped, Vol 38, Iss 4, Pp 374-380 (2015) Engineering certificate of apprenticeship project evaluation competence recruitment Education (General) L7-991 article 2015 ftdoajarticles https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14 2022-12-31T02:25:38Z Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i Nord-Norge. «Y-veien» er en betegnelse for høyere utdanning på bachelornivå som er åpen for søkere uten studiekompetanse, forutsatt at de har fagbrev som er relevant for den aktuelle studieretningen. Evalueringen er gjennomført med fire ulike perspektiver: petroleumsnæringens perspektiver, studiestedenes perspektiver, fag- og fagfeltenes perspektiver og studentenes perspektiver. Teoretiske perspektiver som legges til grunn i arbeidet er kritisk konstruktiv didaktikk og teori om situert læring. Artikkelen peker på muligheter og gevinster, men også utfordringer som y-vei-alternativet representerer, både for enkeltpersoner og for høyere utdanning. Studien bygger på gruppeintervju med y-veistudenter ved Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet, samt på intervju med ledelse og fagpersoner ved studiestedene og med aktører på ulike nivå innen petroleumsnæringen. Data for rekruttering, gjennomføring og resultater fra «Database for statistikk om høgre utdanning» fra NSD anvendes også. Artikkelen konkluderer med anbefalinger til prosjektledelsen og til fagfeltet, og peker på aktuelle spørsmålsstillinger for videre forskning. Nøkkelord: Ingeniørutdanning, fagbrev, y-vei, prosjekt, evaluering, petroleumsnæring, kompetanse, rekruttering. Article in Journal/Newspaper Arktis* Narvik Nord-Norge Høgskolen i Narvik Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Uniped 38 4 374 380
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Engineering
certificate of apprenticeship
project
evaluation
competence
recruitment
Education (General)
L7-991
spellingShingle Engineering
certificate of apprenticeship
project
evaluation
competence
recruitment
Education (General)
L7-991
Øystein Lund
Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
topic_facet Engineering
certificate of apprenticeship
project
evaluation
competence
recruitment
Education (General)
L7-991
description Artikkelen bygger på en forskningsbasert evaluering av prosjektet Y-veinord, som er et samarbeidsprosjekt mellom petroleumsnæringen, Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet har som målsetting å sikre tilgang til kompetanse for petroleumsnæringen og også øvrig næringsliv i Nord-Norge. «Y-veien» er en betegnelse for høyere utdanning på bachelornivå som er åpen for søkere uten studiekompetanse, forutsatt at de har fagbrev som er relevant for den aktuelle studieretningen. Evalueringen er gjennomført med fire ulike perspektiver: petroleumsnæringens perspektiver, studiestedenes perspektiver, fag- og fagfeltenes perspektiver og studentenes perspektiver. Teoretiske perspektiver som legges til grunn i arbeidet er kritisk konstruktiv didaktikk og teori om situert læring. Artikkelen peker på muligheter og gevinster, men også utfordringer som y-vei-alternativet representerer, både for enkeltpersoner og for høyere utdanning. Studien bygger på gruppeintervju med y-veistudenter ved Høgskolen i Narvik og UiT Norges arktiske universitet, samt på intervju med ledelse og fagpersoner ved studiestedene og med aktører på ulike nivå innen petroleumsnæringen. Data for rekruttering, gjennomføring og resultater fra «Database for statistikk om høgre utdanning» fra NSD anvendes også. Artikkelen konkluderer med anbefalinger til prosjektledelsen og til fagfeltet, og peker på aktuelle spørsmålsstillinger for videre forskning. Nøkkelord: Ingeniørutdanning, fagbrev, y-vei, prosjekt, evaluering, petroleumsnæring, kompetanse, rekruttering.
format Article in Journal/Newspaper
author Øystein Lund
author_facet Øystein Lund
author_sort Øystein Lund
title Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_short Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_full Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_fullStr Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_full_unstemmed Y-veien til bachelor i ingeniørfag - Muligheter, dilemma og utfordringer. Fra evaluering av prosjektet Y-veinord
title_sort y-veien til bachelor i ingeniørfag - muligheter, dilemma og utfordringer. fra evaluering av prosjektet y-veinord
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2015
url https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14
https://doaj.org/article/586200506f8c444090ed99d4317a5013
long_lat ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
geographic Narvik
geographic_facet Narvik
genre Arktis*
Narvik
Nord-Norge
Høgskolen i Narvik
genre_facet Arktis*
Narvik
Nord-Norge
Høgskolen i Narvik
op_source Uniped, Vol 38, Iss 4, Pp 374-380 (2015)
op_relation http://www.idunn.no/doi/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14
https://doaj.org/toc/1893-8981
doi:10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14
1893-8981
https://doaj.org/article/586200506f8c444090ed99d4317a5013
op_doi https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-14
container_title Uniped
container_volume 38
container_issue 4
container_start_page 374
op_container_end_page 380
_version_ 1766355652562649088