“Det er kult å lære samisk”
Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å læ...
Published in: | Målbryting |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.7557/17.7239 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:47d35003471440e2994b08ea997e4cfa |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:47d35003471440e2994b08ea997e4cfa 2024-02-27T08:45:15+00:00 “Det er kult å lære samisk” Hilde Sollid 2024-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.7557/17.7239 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa DA EN NB NN SV dan eng nob nno swe Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/7239 https://doaj.org/toc/1500-8576 https://doaj.org/toc/2535-8308 doi:10.7557/17.7239 1500-8576 2535-8308 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa Målbryting, Iss 14 (2024) samisk språkutdanningspolitikk investering affekt neksusanalyse fornorsking Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 article 2024 ftdoajarticles https://doi.org/10.7557/17.7239 2024-01-28T02:15:23Z Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken. Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Omgang ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989) Målbryting 14 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
topic |
samisk språkutdanningspolitikk investering affekt neksusanalyse fornorsking Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 |
spellingShingle |
samisk språkutdanningspolitikk investering affekt neksusanalyse fornorsking Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 Hilde Sollid “Det er kult å lære samisk” |
topic_facet |
samisk språkutdanningspolitikk investering affekt neksusanalyse fornorsking Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 |
description |
Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Hilde Sollid |
author_facet |
Hilde Sollid |
author_sort |
Hilde Sollid |
title |
“Det er kult å lære samisk” |
title_short |
“Det er kult å lære samisk” |
title_full |
“Det er kult å lære samisk” |
title_fullStr |
“Det er kult å lære samisk” |
title_full_unstemmed |
“Det er kult å lære samisk” |
title_sort |
“det er kult å lære samisk” |
publisher |
Septentrio Academic Publishing |
publishDate |
2024 |
url |
https://doi.org/10.7557/17.7239 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa |
long_lat |
ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989) |
geographic |
Hennes Omgang |
geographic_facet |
Hennes Omgang |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
Målbryting, Iss 14 (2024) |
op_relation |
https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/7239 https://doaj.org/toc/1500-8576 https://doaj.org/toc/2535-8308 doi:10.7557/17.7239 1500-8576 2535-8308 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa |
op_doi |
https://doi.org/10.7557/17.7239 |
container_title |
Målbryting |
container_issue |
14 |
_version_ |
1792054363938619392 |