“Det er kult å lære samisk”

Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språk­læringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å læ...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Målbryting
Main Author: Hilde Sollid
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
Published: Septentrio Academic Publishing 2024
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.7557/17.7239
https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:47d35003471440e2994b08ea997e4cfa
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:47d35003471440e2994b08ea997e4cfa 2024-02-27T08:45:15+00:00 “Det er kult å lære samisk” Hilde Sollid 2024-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.7557/17.7239 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa DA EN NB NN SV dan eng nob nno swe Septentrio Academic Publishing https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/7239 https://doaj.org/toc/1500-8576 https://doaj.org/toc/2535-8308 doi:10.7557/17.7239 1500-8576 2535-8308 https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa Målbryting, Iss 14 (2024) samisk språkutdanningspolitikk investering affekt neksusanalyse fornorsking Language. Linguistic theory. Comparative grammar P101-410 article 2024 ftdoajarticles https://doi.org/10.7557/17.7239 2024-01-28T02:15:23Z Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språk­læringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskings­politikken. Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532) Omgang ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989) Målbryting 14
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
topic samisk språkutdanningspolitikk
investering
affekt
neksusanalyse
fornorsking
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
spellingShingle samisk språkutdanningspolitikk
investering
affekt
neksusanalyse
fornorsking
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
Hilde Sollid
“Det er kult å lære samisk”
topic_facet samisk språkutdanningspolitikk
investering
affekt
neksusanalyse
fornorsking
Language. Linguistic theory. Comparative grammar
P101-410
description Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språk­læringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskings­politikken.
format Article in Journal/Newspaper
author Hilde Sollid
author_facet Hilde Sollid
author_sort Hilde Sollid
title “Det er kult å lære samisk”
title_short “Det er kult å lære samisk”
title_full “Det er kult å lære samisk”
title_fullStr “Det er kult å lære samisk”
title_full_unstemmed “Det er kult å lære samisk”
title_sort “det er kult å lære samisk”
publisher Septentrio Academic Publishing
publishDate 2024
url https://doi.org/10.7557/17.7239
https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa
long_lat ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532)
ENVELOPE(28.514,28.514,70.989,70.989)
geographic Hennes
Omgang
geographic_facet Hennes
Omgang
genre samisk
genre_facet samisk
op_source Målbryting, Iss 14 (2024)
op_relation https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/7239
https://doaj.org/toc/1500-8576
https://doaj.org/toc/2535-8308
doi:10.7557/17.7239
1500-8576
2535-8308
https://doaj.org/article/47d35003471440e2994b08ea997e4cfa
op_doi https://doi.org/10.7557/17.7239
container_title Målbryting
container_issue 14
_version_ 1792054363938619392