Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag t...
Published in: | Uniped |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Swedish |
Published: |
Universitetsforlaget
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 2023-05-15T18:34:19+02:00 Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø Hans-Georg Köller Magne Olufsen 2013-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2013/03/hvordan_forbedre_studentenes_faglige_prestasjoner_i_kjemi_ https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 Uniped, Vol 36, Pp 60-76 (2013) Education (General) L7-991 article 2013 ftdoajarticles https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 2022-12-31T05:50:06Z En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. Article in Journal/Newspaper Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Uniped 36 3 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Swedish |
topic |
Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
Education (General) L7-991 Hans-Georg Köller Magne Olufsen Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
topic_facet |
Education (General) L7-991 |
description |
En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Hans-Georg Köller Magne Olufsen |
author_facet |
Hans-Georg Köller Magne Olufsen |
author_sort |
Hans-Georg Köller |
title |
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_short |
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_full |
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_fullStr |
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_full_unstemmed |
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø |
title_sort |
hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? erfaringer fra fou-arbeid ved universitetet i tromsø |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2013 |
url |
https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 |
long_lat |
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
geographic |
Tromsø Faget |
geographic_facet |
Tromsø Faget |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_source |
Uniped, Vol 36, Pp 60-76 (2013) |
op_relation |
https://www.idunn.no/uniped/2013/03/hvordan_forbedre_studentenes_faglige_prestasjoner_i_kjemi_ https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 |
op_doi |
https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 |
container_title |
Uniped |
container_volume |
36 |
container_issue |
3 |
_version_ |
1766219008805175296 |