Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø

En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag t...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Hans-Georg Köller, Magne Olufsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Universitetsforlaget 2013
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 2023-05-15T18:34:19+02:00 Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø Hans-Georg Köller Magne Olufsen 2013-01-01T00:00:00Z https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 DA EN NO SV dan eng nor swe Universitetsforlaget https://www.idunn.no/uniped/2013/03/hvordan_forbedre_studentenes_faglige_prestasjoner_i_kjemi_ https://doaj.org/toc/1893-8981 1893-8981 doi:10.3402/uniped.v36i3.20257 https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0 Uniped, Vol 36, Pp 60-76 (2013) Education (General) L7-991 article 2013 ftdoajarticles https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257 2022-12-31T05:50:06Z En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer. Article in Journal/Newspaper Tromsø Universitetet i Tromsø Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Tromsø Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Uniped 36 3
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Education (General)
L7-991
spellingShingle Education (General)
L7-991
Hans-Georg Köller
Magne Olufsen
Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
topic_facet Education (General)
L7-991
description En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer.
format Article in Journal/Newspaper
author Hans-Georg Köller
Magne Olufsen
author_facet Hans-Georg Köller
Magne Olufsen
author_sort Hans-Georg Köller
title Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_short Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_full Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_fullStr Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_full_unstemmed Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø
title_sort hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? erfaringer fra fou-arbeid ved universitetet i tromsø
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2013
url https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Tromsø
Faget
geographic_facet Tromsø
Faget
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source Uniped, Vol 36, Pp 60-76 (2013)
op_relation https://www.idunn.no/uniped/2013/03/hvordan_forbedre_studentenes_faglige_prestasjoner_i_kjemi_
https://doaj.org/toc/1893-8981
1893-8981
doi:10.3402/uniped.v36i3.20257
https://doaj.org/article/4553887c94ff4dd68885ea2b822dd4d0
op_doi https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
container_title Uniped
container_volume 36
container_issue 3
_version_ 1766219008805175296