Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige...
Published in: | Acta Didactica Norge |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Bokmål Swedish |
Published: |
University of Oslo
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.5617/adno.2454 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:2cb86e8e315847508873e59486c268db |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:2cb86e8e315847508873e59486c268db 2023-05-15T15:25:17+02:00 Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Rachel Elise Jakhelln Kristin Emilie Bjørndal Gerd Stølen 2016-04-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.2454 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db DA EN NB SV dan eng nob swe University of Oslo https://journals.uio.no/adno/article/view/2454 https://doaj.org/toc/1504-9922 doi:10.5617/adno.2454 1504-9922 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db Acta Didactica Norge, Vol 10, Iss 2 (2016) Søkeord grunnskolelærerutdanning masteroppgave FoU-kunnskap profesjonskunnskap profesjonsidentitet Education (General) L7-991 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.2454 2022-12-31T00:25:37Z UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Nøkkelord: grunnskolelærerutdanning, masteroppgave, nyutdannet lærer, FoU-kunnskap, profesjonell identitet, profesjonsidentitet, konseptuell/kontekstuell kunnskap Abstract The National Teacher Education Curriculum in Norway will from ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Norway Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Nerland ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536) Acta Didactica Norge 10 2 193 211 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Bokmål Swedish |
topic |
Søkeord grunnskolelærerutdanning masteroppgave FoU-kunnskap profesjonskunnskap profesjonsidentitet Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
Søkeord grunnskolelærerutdanning masteroppgave FoU-kunnskap profesjonskunnskap profesjonsidentitet Education (General) L7-991 Rachel Elise Jakhelln Kristin Emilie Bjørndal Gerd Stølen Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
topic_facet |
Søkeord grunnskolelærerutdanning masteroppgave FoU-kunnskap profesjonskunnskap profesjonsidentitet Education (General) L7-991 |
description |
UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Nøkkelord: grunnskolelærerutdanning, masteroppgave, nyutdannet lærer, FoU-kunnskap, profesjonell identitet, profesjonsidentitet, konseptuell/kontekstuell kunnskap Abstract The National Teacher Education Curriculum in Norway will from ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Rachel Elise Jakhelln Kristin Emilie Bjørndal Gerd Stølen |
author_facet |
Rachel Elise Jakhelln Kristin Emilie Bjørndal Gerd Stølen |
author_sort |
Rachel Elise Jakhelln |
title |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_short |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_full |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_fullStr |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_full_unstemmed |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_sort |
masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
publisher |
University of Oslo |
publishDate |
2016 |
url |
https://doi.org/10.5617/adno.2454 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536) |
geographic |
Norway Synes Nerland |
geographic_facet |
Norway Synes Nerland |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
Acta Didactica Norge, Vol 10, Iss 2 (2016) |
op_relation |
https://journals.uio.no/adno/article/view/2454 https://doaj.org/toc/1504-9922 doi:10.5617/adno.2454 1504-9922 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.2454 |
container_title |
Acta Didactica Norge |
container_volume |
10 |
container_issue |
2 |
container_start_page |
193 |
op_container_end_page |
211 |
_version_ |
1766355992600117248 |