Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?

UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Authors: Rachel Elise Jakhelln, Kristin Emilie Bjørndal, Gerd Stølen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian Bokmål
Swedish
Published: University of Oslo 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5617/adno.2454
https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:2cb86e8e315847508873e59486c268db
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:2cb86e8e315847508873e59486c268db 2023-05-15T15:25:17+02:00 Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Rachel Elise Jakhelln Kristin Emilie Bjørndal Gerd Stølen 2016-04-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.2454 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db DA EN NB SV dan eng nob swe University of Oslo https://journals.uio.no/adno/article/view/2454 https://doaj.org/toc/1504-9922 doi:10.5617/adno.2454 1504-9922 https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db Acta Didactica Norge, Vol 10, Iss 2 (2016) Søkeord grunnskolelærerutdanning masteroppgave FoU-kunnskap profesjonskunnskap profesjonsidentitet Education (General) L7-991 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.2454 2022-12-31T00:25:37Z UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Nøkkelord: grunnskolelærerutdanning, masteroppgave, nyutdannet lærer, FoU-kunnskap, profesjonell identitet, profesjonsidentitet, konseptuell/kontekstuell kunnskap Abstract The National Teacher Education Curriculum in Norway will from ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Norway Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Nerland ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536) Acta Didactica Norge 10 2 193 211
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian Bokmål
Swedish
topic Søkeord
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
FoU-kunnskap
profesjonskunnskap
profesjonsidentitet
Education (General)
L7-991
spellingShingle Søkeord
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
FoU-kunnskap
profesjonskunnskap
profesjonsidentitet
Education (General)
L7-991
Rachel Elise Jakhelln
Kristin Emilie Bjørndal
Gerd Stølen
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
topic_facet Søkeord
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
FoU-kunnskap
profesjonskunnskap
profesjonsidentitet
Education (General)
L7-991
description UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Nøkkelord: grunnskolelærerutdanning, masteroppgave, nyutdannet lærer, FoU-kunnskap, profesjonell identitet, profesjonsidentitet, konseptuell/kontekstuell kunnskap Abstract The National Teacher Education Curriculum in Norway will from ...
format Article in Journal/Newspaper
author Rachel Elise Jakhelln
Kristin Emilie Bjørndal
Gerd Stølen
author_facet Rachel Elise Jakhelln
Kristin Emilie Bjørndal
Gerd Stølen
author_sort Rachel Elise Jakhelln
title Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_short Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_full Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_fullStr Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_full_unstemmed Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_sort masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
publisher University of Oslo
publishDate 2016
url https://doi.org/10.5617/adno.2454
https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536)
geographic Norway
Synes
Nerland
geographic_facet Norway
Synes
Nerland
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Acta Didactica Norge, Vol 10, Iss 2 (2016)
op_relation https://journals.uio.no/adno/article/view/2454
https://doaj.org/toc/1504-9922
doi:10.5617/adno.2454
1504-9922
https://doaj.org/article/2cb86e8e315847508873e59486c268db
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.2454
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 10
container_issue 2
container_start_page 193
op_container_end_page 211
_version_ 1766355992600117248