Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?

Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen te...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Vocational Education and Training
Main Authors: Ursula Småland Goth, Brynjar Landmark, Espen Schønfeldt
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Linköping University Electronic Press 2014
Subjects:
TIP
Online Access:https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6
https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 2023-05-15T16:13:46+02:00 Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? Ursula Småland Goth Brynjar Landmark Espen Schønfeldt 2014-04-01T00:00:00Z https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 DA EN NO SV dan eng nor swe Linköping University Electronic Press http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/toc/2242-458X 2242-458X doi:10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol 4, Iss 1, Pp 1-14 (2014) Yrkesutdanning yrkesfag TIP programplan læreplan kompetansekrav Special aspects of education LC8-6691 article 2014 ftdoajarticles https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 2022-12-31T00:43:27Z Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 240 ble skåret fra de ti største industriområdene. Disse representerer 75 % av lærlingplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert-skala. Siden det er store variasjoner med hensyn til hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør ble datæne vektet. Data i denne undersøkelsen gir belyser bedriftenes etterspørsel etter kunnskap av de inkluderte TIP. Det viste seg at det finnes konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå i ti av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012 i Norge. Disse er ... Article in Journal/Newspaper Finnmark Finnmark Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Yrke ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517) Nordic Journal of Vocational Education and Training 1 14
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Yrkesutdanning
yrkesfag
TIP
programplan
læreplan
kompetansekrav
Special aspects of education
LC8-6691
spellingShingle Yrkesutdanning
yrkesfag
TIP
programplan
læreplan
kompetansekrav
Special aspects of education
LC8-6691
Ursula Småland Goth
Brynjar Landmark
Espen Schønfeldt
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
topic_facet Yrkesutdanning
yrkesfag
TIP
programplan
læreplan
kompetansekrav
Special aspects of education
LC8-6691
description Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 240 ble skåret fra de ti største industriområdene. Disse representerer 75 % av lærlingplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert-skala. Siden det er store variasjoner med hensyn til hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør ble datæne vektet. Data i denne undersøkelsen gir belyser bedriftenes etterspørsel etter kunnskap av de inkluderte TIP. Det viste seg at det finnes konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå i ti av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012 i Norge. Disse er ...
format Article in Journal/Newspaper
author Ursula Småland Goth
Brynjar Landmark
Espen Schønfeldt
author_facet Ursula Småland Goth
Brynjar Landmark
Espen Schønfeldt
author_sort Ursula Småland Goth
title Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_short Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_full Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_fullStr Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_full_unstemmed Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_sort finnes det en faglig felleskomponent for tip yrkene?
publisher Linköping University Electronic Press
publishDate 2014
url https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6
https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517)
geographic Finnes
Yrke
geographic_facet Finnes
Yrke
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_source Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol 4, Iss 1, Pp 1-14 (2014)
op_relation http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6
https://doaj.org/toc/2242-458X
2242-458X
doi:10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6
https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415
op_doi https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6
container_title Nordic Journal of Vocational Education and Training
container_start_page 1
op_container_end_page 14
_version_ 1765999611292418048