Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen te...
Published in: | Nordic Journal of Vocational Education and Training |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Swedish |
Published: |
Linköping University Electronic Press
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 2023-05-15T16:13:46+02:00 Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? Ursula Småland Goth Brynjar Landmark Espen Schønfeldt 2014-04-01T00:00:00Z https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 DA EN NO SV dan eng nor swe Linköping University Electronic Press http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/toc/2242-458X 2242-458X doi:10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol 4, Iss 1, Pp 1-14 (2014) Yrkesutdanning yrkesfag TIP programplan læreplan kompetansekrav Special aspects of education LC8-6691 article 2014 ftdoajarticles https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 2022-12-31T00:43:27Z Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 240 ble skåret fra de ti største industriområdene. Disse representerer 75 % av lærlingplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert-skala. Siden det er store variasjoner med hensyn til hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør ble datæne vektet. Data i denne undersøkelsen gir belyser bedriftenes etterspørsel etter kunnskap av de inkluderte TIP. Det viste seg at det finnes konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå i ti av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012 i Norge. Disse er ... Article in Journal/Newspaper Finnmark Finnmark Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Yrke ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517) Nordic Journal of Vocational Education and Training 1 14 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Swedish |
topic |
Yrkesutdanning yrkesfag TIP programplan læreplan kompetansekrav Special aspects of education LC8-6691 |
spellingShingle |
Yrkesutdanning yrkesfag TIP programplan læreplan kompetansekrav Special aspects of education LC8-6691 Ursula Småland Goth Brynjar Landmark Espen Schønfeldt Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? |
topic_facet |
Yrkesutdanning yrkesfag TIP programplan læreplan kompetansekrav Special aspects of education LC8-6691 |
description |
Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 240 ble skåret fra de ti største industriområdene. Disse representerer 75 % av lærlingplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert-skala. Siden det er store variasjoner med hensyn til hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør ble datæne vektet. Data i denne undersøkelsen gir belyser bedriftenes etterspørsel etter kunnskap av de inkluderte TIP. Det viste seg at det finnes konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå i ti av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012 i Norge. Disse er ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Ursula Småland Goth Brynjar Landmark Espen Schønfeldt |
author_facet |
Ursula Småland Goth Brynjar Landmark Espen Schønfeldt |
author_sort |
Ursula Småland Goth |
title |
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? |
title_short |
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? |
title_full |
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? |
title_fullStr |
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? |
title_full_unstemmed |
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? |
title_sort |
finnes det en faglig felleskomponent for tip yrkene? |
publisher |
Linköping University Electronic Press |
publishDate |
2014 |
url |
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517) |
geographic |
Finnes Yrke |
geographic_facet |
Finnes Yrke |
genre |
Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Finnmark |
op_source |
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol 4, Iss 1, Pp 1-14 (2014) |
op_relation |
http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/toc/2242-458X 2242-458X doi:10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 https://doaj.org/article/0e30c27a2b9a40348a1509bd50c97415 |
op_doi |
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i1a6 |
container_title |
Nordic Journal of Vocational Education and Training |
container_start_page |
1 |
op_container_end_page |
14 |
_version_ |
1765999611292418048 |