To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring...
Published in: | Acta Didactica Norge |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Bokmål Swedish |
Published: |
University of Oslo
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.5617/adno.6441 https://doaj.org/article/09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 2023-05-15T15:25:17+02:00 To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? Solveig Karlsen Magne Olufsen 2019-07-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.6441 https://doaj.org/article/09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 DA EN NB SV dan eng nob swe University of Oslo https://journals.uio.no/adno/article/view/6441 https://doaj.org/toc/1504-9922 doi:10.5617/adno.6441 1504-9922 https://doaj.org/article/09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 Acta Didactica Norge, Vol 13, Iss 1 (2019) grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter Education (General) L7-991 article 2019 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.6441 2022-12-31T02:33:27Z I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. For å belyse eventuelle forskjeller, har vi også gjort en sammenligning av utdanningene og en dokumentanalyse av emneplanene for pedagogikkfaget i begge utdanningene. Analysene viser at utdanningene var ulike blant annet når det gjaldt antall og omfang av skolefag og størrelse på pedagogikkfaget. Utdanningen for trinn 1-7 har et sterkt fokus mot pedagogikk og elevkunnskap, mens 5-10 utdanningen fokuserer mer på fag og fagdidaktikk. Praksislærerne erfarer fra praksisopplæringen at studentene ved 5-10 utdanningen har høyere faglig kompetanse, interesse for og identitet til sine valgte fag sammenlignet studenter fra 1-7 utdanningen. Studentene ved 1-7 utdanningen derimot oppleves å ha noe bedre teoretisk grunnlag i pedagogikk og elevkunnskap, og de fokuserer mer på pedagogiske prinsipper i praksisopplæringen. Praksislærerne erfarer også at det er forskjell i holdninger mellom studentgruppene til å undervise i fag i praksisopplæringen som de ikke har fått undervisning i på campus. Studentene ved 5-10 utdanningen er mer motvillige til dette. Studien viser at det er samsvar mellom oppbygging og innhold i de to utdanningene og hvilke kompetanser praksislærerne erfarer at studentene har. Denne artikkelen er i så måte et bidrag i debatten knyttet til hvordan ulike lærerutdanningsmodeller bidrar til studentenes kompetanser. Nøkkelord: grunnskolelærerutdanning, lærerkompetanser, lærerutdanning, praksisopplæring, lærerstudenter Two different education programs for upper primary school. Is there correspondence between the curricula and the teacher mentors' experiences with students' knowledge in the 1-7 and 5-10 programs? ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Acta Didactica Norge 13 1 11 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Bokmål Swedish |
topic |
grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter Education (General) L7-991 |
spellingShingle |
grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter Education (General) L7-991 Solveig Karlsen Magne Olufsen To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
topic_facet |
grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter Education (General) L7-991 |
description |
I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. For å belyse eventuelle forskjeller, har vi også gjort en sammenligning av utdanningene og en dokumentanalyse av emneplanene for pedagogikkfaget i begge utdanningene. Analysene viser at utdanningene var ulike blant annet når det gjaldt antall og omfang av skolefag og størrelse på pedagogikkfaget. Utdanningen for trinn 1-7 har et sterkt fokus mot pedagogikk og elevkunnskap, mens 5-10 utdanningen fokuserer mer på fag og fagdidaktikk. Praksislærerne erfarer fra praksisopplæringen at studentene ved 5-10 utdanningen har høyere faglig kompetanse, interesse for og identitet til sine valgte fag sammenlignet studenter fra 1-7 utdanningen. Studentene ved 1-7 utdanningen derimot oppleves å ha noe bedre teoretisk grunnlag i pedagogikk og elevkunnskap, og de fokuserer mer på pedagogiske prinsipper i praksisopplæringen. Praksislærerne erfarer også at det er forskjell i holdninger mellom studentgruppene til å undervise i fag i praksisopplæringen som de ikke har fått undervisning i på campus. Studentene ved 5-10 utdanningen er mer motvillige til dette. Studien viser at det er samsvar mellom oppbygging og innhold i de to utdanningene og hvilke kompetanser praksislærerne erfarer at studentene har. Denne artikkelen er i så måte et bidrag i debatten knyttet til hvordan ulike lærerutdanningsmodeller bidrar til studentenes kompetanser. Nøkkelord: grunnskolelærerutdanning, lærerkompetanser, lærerutdanning, praksisopplæring, lærerstudenter Two different education programs for upper primary school. Is there correspondence between the curricula and the teacher mentors' experiences with students' knowledge in the 1-7 and 5-10 programs? ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Solveig Karlsen Magne Olufsen |
author_facet |
Solveig Karlsen Magne Olufsen |
author_sort |
Solveig Karlsen |
title |
To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_short |
To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_full |
To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_fullStr |
To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_full_unstemmed |
To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_sort |
to ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
publisher |
University of Oslo |
publishDate |
2019 |
url |
https://doi.org/10.5617/adno.6441 https://doaj.org/article/09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
Acta Didactica Norge, Vol 13, Iss 1 (2019) |
op_relation |
https://journals.uio.no/adno/article/view/6441 https://doaj.org/toc/1504-9922 doi:10.5617/adno.6441 1504-9922 https://doaj.org/article/09faa86c1f634573a48df13a220b81b0 |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.6441 |
container_title |
Acta Didactica Norge |
container_volume |
13 |
container_issue |
1 |
container_start_page |
11 |
_version_ |
1766355991231725568 |