- og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.

Det er nødvendig å få mer kunnskap om hva barnehagene og personalet i samisk-lulesamisk område gjør for å håndtere pålegg og intensjoner i styringsdokumentene om samisk innhold i barnehagehverdagen. Forskningsarbeidet som er bakgrunn for denne artikkelen tar utgangspunkt i et sosiokulturelt perspekt...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning
Main Author: Kristin A.Ø. Fløtten
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2016
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.7577/nbf.1564
https://doaj.org/article/02efaaf499e444548ed572ad3b121f91
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:02efaaf499e444548ed572ad3b121f91
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:02efaaf499e444548ed572ad3b121f91 2023-10-09T21:53:25+02:00 - og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge. Kristin A.Ø. Fløtten 2016-11-01T00:00:00Z https://doi.org/10.7577/nbf.1564 https://doaj.org/article/02efaaf499e444548ed572ad3b121f91 DA EN NO SV dan eng nor swe Cappelen Damm Akademisk NOASP https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1564 https://doaj.org/toc/1890-9167 doi:10.7577/nbf.1564 1890-9167 https://doaj.org/article/02efaaf499e444548ed572ad3b121f91 Nordisk Barnehageforskning, Vol 12 (2016) Barnehager hverdagslig samisk innhold personalets fortellinger/synspunkter faglige krav Barnehager /ECEC in the Pite- and Lule-Sami region in Norway curriculum Special aspects of education LC8-6691 article 2016 ftdoajarticles https://doi.org/10.7577/nbf.1564 2023-09-10T00:41:42Z Det er nødvendig å få mer kunnskap om hva barnehagene og personalet i samisk-lulesamisk område gjør for å håndtere pålegg og intensjoner i styringsdokumentene om samisk innhold i barnehagehverdagen. Forskningsarbeidet som er bakgrunn for denne artikkelen tar utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv og en institusjonell etnografisk tilnærming. Barnehagens styringsdokumenter og personalets beretninger om tanker og erfaringer med å iverksette og utvikle det pedagogiske innholdet og arbeidet i barnehagens hverdagsliv er sentrale i datamaterialet. Analysene gav mulighet for å peke på kjennetegn for og egenskaper ved faglig innhold og kvalitet i arbeidet med samiske tema. Det fremkommer momenter for videre utvikling og mulige valg for kompetanse og føringer for området samiske språk og kultur i enhver barnehage. Det er åpenbart at det må gjøres en innsats på alle nivå for å ta vare på og utvikle lulesamisk kultur og språk så vel innen- som utenfor forvaltningsområdet. It is necessary to gain more knowledge about what the barnehage and its staff in the Pite- and Lule-Sami region in Norway do to meet the requirements and fulfill the intentions of the curriculum when it comes to Sami content in the everyday life of the barnehage. The research reported on in this article has its departure point in a sociocultural perspective and uses institutional ethnography as one of its approaches. The barnehage curricula and the staffs narratives, thoughts and experiences are central in the data. The analysis gave the possibility to point out some central features and traits of the content and quality of the work on Sami topics. Areas for further development and possible choices concerning competence and guidelines for the area of Sami language and culture in all barnehager were found. It is obvious that stronger efforts are needed on all levels to sustain and to develop the Lule-Sami culture and language both within the Sami language municipalities and other municipalities. Article in Journal/Newspaper Lulesamisk sami sami samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Departure Point ENVELOPE(-98.836,-98.836,79.669,79.669) Norway Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning 12
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic Barnehager
hverdagslig samisk innhold
personalets fortellinger/synspunkter
faglige krav
Barnehager /ECEC in the Pite- and Lule-Sami region in Norway
curriculum
Special aspects of education
LC8-6691
spellingShingle Barnehager
hverdagslig samisk innhold
personalets fortellinger/synspunkter
faglige krav
Barnehager /ECEC in the Pite- and Lule-Sami region in Norway
curriculum
Special aspects of education
LC8-6691
Kristin A.Ø. Fløtten
- og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.
topic_facet Barnehager
hverdagslig samisk innhold
personalets fortellinger/synspunkter
faglige krav
Barnehager /ECEC in the Pite- and Lule-Sami region in Norway
curriculum
Special aspects of education
LC8-6691
description Det er nødvendig å få mer kunnskap om hva barnehagene og personalet i samisk-lulesamisk område gjør for å håndtere pålegg og intensjoner i styringsdokumentene om samisk innhold i barnehagehverdagen. Forskningsarbeidet som er bakgrunn for denne artikkelen tar utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv og en institusjonell etnografisk tilnærming. Barnehagens styringsdokumenter og personalets beretninger om tanker og erfaringer med å iverksette og utvikle det pedagogiske innholdet og arbeidet i barnehagens hverdagsliv er sentrale i datamaterialet. Analysene gav mulighet for å peke på kjennetegn for og egenskaper ved faglig innhold og kvalitet i arbeidet med samiske tema. Det fremkommer momenter for videre utvikling og mulige valg for kompetanse og føringer for området samiske språk og kultur i enhver barnehage. Det er åpenbart at det må gjøres en innsats på alle nivå for å ta vare på og utvikle lulesamisk kultur og språk så vel innen- som utenfor forvaltningsområdet. It is necessary to gain more knowledge about what the barnehage and its staff in the Pite- and Lule-Sami region in Norway do to meet the requirements and fulfill the intentions of the curriculum when it comes to Sami content in the everyday life of the barnehage. The research reported on in this article has its departure point in a sociocultural perspective and uses institutional ethnography as one of its approaches. The barnehage curricula and the staffs narratives, thoughts and experiences are central in the data. The analysis gave the possibility to point out some central features and traits of the content and quality of the work on Sami topics. Areas for further development and possible choices concerning competence and guidelines for the area of Sami language and culture in all barnehager were found. It is obvious that stronger efforts are needed on all levels to sustain and to develop the Lule-Sami culture and language both within the Sami language municipalities and other municipalities.
format Article in Journal/Newspaper
author Kristin A.Ø. Fløtten
author_facet Kristin A.Ø. Fløtten
author_sort Kristin A.Ø. Fløtten
title - og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.
title_short - og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.
title_full - og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.
title_fullStr - og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.
title_full_unstemmed - og så fikk dem se en rein! Ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i Norge.
title_sort - og så fikk dem se en rein! ulike tilnærminger til hverdagslig pedagogisk virksomhet i barnehager i samisk-lulesamisk område i norge.
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2016
url https://doi.org/10.7577/nbf.1564
https://doaj.org/article/02efaaf499e444548ed572ad3b121f91
long_lat ENVELOPE(-98.836,-98.836,79.669,79.669)
geographic Departure Point
Norway
geographic_facet Departure Point
Norway
genre Lulesamisk
sami
sami
samisk
genre_facet Lulesamisk
sami
sami
samisk
op_source Nordisk Barnehageforskning, Vol 12 (2016)
op_relation https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1564
https://doaj.org/toc/1890-9167
doi:10.7577/nbf.1564
1890-9167
https://doaj.org/article/02efaaf499e444548ed572ad3b121f91
op_doi https://doi.org/10.7577/nbf.1564
container_title Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning
container_volume 12
_version_ 1779316669066248192