Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling
Rammeplanen legger nå føringer for Samisk innhold i barnehagen for både Samiske barnehager og de ikke-Samiske barnehagene. I rammeplanen står det at barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt (Kunnskapsdepartementet, 2017, s...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3096736 |
id |
ftdmmhs:oai:open.dmmh.no:11250/3096736 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdmmhs:oai:open.dmmh.no:11250/3096736 2023-11-12T04:25:47+01:00 Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling Løvberg, Serine Norway, Trondheim. 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3096736 nob nob Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning https://hdl.handle.net/11250/3096736 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no ©2023 Løvberg, S. 37. Bachelor thesis 2023 ftdmmhs 2023-10-18T22:45:29Z Rammeplanen legger nå føringer for Samisk innhold i barnehagen for både Samiske barnehager og de ikke-Samiske barnehagene. I rammeplanen står det at barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). Med dette ønsker man at barn skal utvikle respekt for alle kulturer, og forebygge diskriminering. Jeg tror at en god start på å være med å styrke Samisk identitet i dagens samfunn er å starte jobben i barnehagen. Dette kan bidra til at barna får respekt for ulike kulturer, og tilegner seg kulturkunnskap kontra rasisme. Jeg ønsket å finne forbindelsen mellom kunstfaget og Samiske tradisjoner. Jeg startet da min vei mot problemstillingen å gjøre en research om temaet på internett, og oppdaget at det var utfordrende å finne konkrete eksempler på hvordan man kan jobbe med Samiske tradisjoner i barnehagen ved bruk av kunstfag. I en undersøkelse jeg leste kommer det fram at flere ansatte forteller at de mangler kunnskap om hvordan de kan implementere Samisk språk og kultur i barnehagehverdagen. Dette speilet hva jeg opplevde i praksis. Spesielt synes de ansatte det er utfordrende å lære bort Samisk språk, da de opplever å ha lite kunnskap om det selv (Løkås, 2022). De tilgjengelige ressursene jeg fant var mer på hvordan man kunne jobbe med dette temaet rundt feiring av samefolkets dag. På bakgrunn av valgt tema ble følgende problemstilling for studiet mitt: Hvordan kan barnehagen formidle Samisk kultur gjennom kunstfaglige aktiviteter? publishedVersion Bachelor Thesis samisk Queen Maud University College of Early Childhood Education (QMUC) Norway Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Løkås ENVELOPE(12.115,12.115,65.244,65.244) |
institution |
Open Polar |
collection |
Queen Maud University College of Early Childhood Education (QMUC) |
op_collection_id |
ftdmmhs |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Rammeplanen legger nå føringer for Samisk innhold i barnehagen for både Samiske barnehager og de ikke-Samiske barnehagene. I rammeplanen står det at barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). Med dette ønsker man at barn skal utvikle respekt for alle kulturer, og forebygge diskriminering. Jeg tror at en god start på å være med å styrke Samisk identitet i dagens samfunn er å starte jobben i barnehagen. Dette kan bidra til at barna får respekt for ulike kulturer, og tilegner seg kulturkunnskap kontra rasisme. Jeg ønsket å finne forbindelsen mellom kunstfaget og Samiske tradisjoner. Jeg startet da min vei mot problemstillingen å gjøre en research om temaet på internett, og oppdaget at det var utfordrende å finne konkrete eksempler på hvordan man kan jobbe med Samiske tradisjoner i barnehagen ved bruk av kunstfag. I en undersøkelse jeg leste kommer det fram at flere ansatte forteller at de mangler kunnskap om hvordan de kan implementere Samisk språk og kultur i barnehagehverdagen. Dette speilet hva jeg opplevde i praksis. Spesielt synes de ansatte det er utfordrende å lære bort Samisk språk, da de opplever å ha lite kunnskap om det selv (Løkås, 2022). De tilgjengelige ressursene jeg fant var mer på hvordan man kunne jobbe med dette temaet rundt feiring av samefolkets dag. På bakgrunn av valgt tema ble følgende problemstilling for studiet mitt: Hvordan kan barnehagen formidle Samisk kultur gjennom kunstfaglige aktiviteter? publishedVersion |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Løvberg, Serine |
spellingShingle |
Løvberg, Serine Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling |
author_facet |
Løvberg, Serine |
author_sort |
Løvberg, Serine |
title |
Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling |
title_short |
Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling |
title_full |
Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling |
title_fullStr |
Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling |
title_full_unstemmed |
Kunstfaglig tilnærming til Samisk kulturformidling |
title_sort |
kunstfaglig tilnærming til samisk kulturformidling |
publisher |
Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3096736 |
op_coverage |
Norway, Trondheim. |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) ENVELOPE(12.115,12.115,65.244,65.244) |
geographic |
Norway Synes Løkås |
geographic_facet |
Norway Synes Løkås |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
37. |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/3096736 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no ©2023 Løvberg, S. |
_version_ |
1782339959540154368 |