Økt luftfartskonkurranse?

1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasiteten har økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindre tilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de var svake eller var uten tilbud...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Jon Inge
Format: Text
Language:English
Published: Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University 1996
Subjects:
Online Access:https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947
id ftdatacite:10.5278/ojs.td.v3i1.3947
record_format openpolar
spelling ftdatacite:10.5278/ojs.td.v3i1.3947 2023-05-15T17:24:10+02:00 Økt luftfartskonkurranse? Lian, Jon Inge 1996 https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947 en eng Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Article article-journal ScholarlyArticle 1996 ftdatacite https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 2021-11-05T12:55:41Z 1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasiteten har økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindre tilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de var svake eller var uten tilbud fra før. Trafikkveksten ble sterk, men en viss overkapasitet kunne likevel spores på enkelte ruter. Kabinfaktoren gikk ned med 4 prosentpoeng for både SAS og Braathens SAFE. Braathens SAFE synes så langt å ha et par prosent av totalmarkedet fra SAS. Begge selskap hadde store overskudd i 1994 og 1995. Nominelle priser har gått opp med 3-4 prosent pr år etter dereguleringen. Dette er i tråd med prisøkningene tidligere på 90- tallet. De siste 15 årene har tendensen gått klart i retning av større prisbevissthet og mer utstrakt rabattering. Etter dereguleringen av innenlands luftfart 1. april 1994 synes tendensen til økt rabattering å ha flatet noe ut. En sterk konjunkturelt bestemt vekst i forretningsmarkedet har bidratt til dette. I perioden 1992-95 indikerer reisevaneundersøkelser at rabatteringen har økt med 2 - 3 prosentpoeng. Det er særlig Nord-Norge som har nytt godt av denne utviklingen. I Sør-Norge har lite skjedd med rabatteringen til tross for en økning i tilbudt kapasitet. Det er forøvrig i fritidssegmentet at rabatteringen har økt mest. I dag er det kun to «fornuftige» aktører i det norske stamrutemarkedet. De bruker den nåværende situasjon til konsolidering og nedbetaling av gjeld. Det samme skjer forøvrig over hele Europa. Selv om utenlandske selskap vil slippe til på norsk innenlands trafikk fra 1. april 1997, vil et reelt frislipp først finne sted når det blir ledige «slots» på attraktive tidspunkt når den nye hovedflyplassen åpnes på Gardermoen oktober 1998. I mellomtiden foregår konkurransen mellom selskapene på tilbudt kapasitet, avtaler med reisebyråer og større bedriftskunder og bonuskort. Snaut 2 av 3 reisende hadde høsten 1995 ett eller flere bonuskort. De som har bonuskort mener at kortet er av betydning for valg av reiserute/selskap. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Vol. 3 No. 1 (1996): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Nord-Norge DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology)
op_collection_id ftdatacite
language English
description 1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasiteten har økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindre tilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de var svake eller var uten tilbud fra før. Trafikkveksten ble sterk, men en viss overkapasitet kunne likevel spores på enkelte ruter. Kabinfaktoren gikk ned med 4 prosentpoeng for både SAS og Braathens SAFE. Braathens SAFE synes så langt å ha et par prosent av totalmarkedet fra SAS. Begge selskap hadde store overskudd i 1994 og 1995. Nominelle priser har gått opp med 3-4 prosent pr år etter dereguleringen. Dette er i tråd med prisøkningene tidligere på 90- tallet. De siste 15 årene har tendensen gått klart i retning av større prisbevissthet og mer utstrakt rabattering. Etter dereguleringen av innenlands luftfart 1. april 1994 synes tendensen til økt rabattering å ha flatet noe ut. En sterk konjunkturelt bestemt vekst i forretningsmarkedet har bidratt til dette. I perioden 1992-95 indikerer reisevaneundersøkelser at rabatteringen har økt med 2 - 3 prosentpoeng. Det er særlig Nord-Norge som har nytt godt av denne utviklingen. I Sør-Norge har lite skjedd med rabatteringen til tross for en økning i tilbudt kapasitet. Det er forøvrig i fritidssegmentet at rabatteringen har økt mest. I dag er det kun to «fornuftige» aktører i det norske stamrutemarkedet. De bruker den nåværende situasjon til konsolidering og nedbetaling av gjeld. Det samme skjer forøvrig over hele Europa. Selv om utenlandske selskap vil slippe til på norsk innenlands trafikk fra 1. april 1997, vil et reelt frislipp først finne sted når det blir ledige «slots» på attraktive tidspunkt når den nye hovedflyplassen åpnes på Gardermoen oktober 1998. I mellomtiden foregår konkurransen mellom selskapene på tilbudt kapasitet, avtaler med reisebyråer og større bedriftskunder og bonuskort. Snaut 2 av 3 reisende hadde høsten 1995 ett eller flere bonuskort. De som har bonuskort mener at kortet er av betydning for valg av reiserute/selskap. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Vol. 3 No. 1 (1996): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
format Text
author Lian, Jon Inge
spellingShingle Lian, Jon Inge
Økt luftfartskonkurranse?
author_facet Lian, Jon Inge
author_sort Lian, Jon Inge
title Økt luftfartskonkurranse?
title_short Økt luftfartskonkurranse?
title_full Økt luftfartskonkurranse?
title_fullStr Økt luftfartskonkurranse?
title_full_unstemmed Økt luftfartskonkurranse?
title_sort økt luftfartskonkurranse?
publisher Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
publishDate 1996
url https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_doi https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947
_version_ 1766115068935667712