Økt luftfartskonkurranse?
1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasiteten har økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindre tilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de var svake eller var uten tilbud...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Text |
Language: | English |
Published: |
Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
1996
|
Subjects: | |
Online Access: | https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947 |
id |
ftdatacite:10.5278/ojs.td.v3i1.3947 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdatacite:10.5278/ojs.td.v3i1.3947 2023-05-15T17:24:10+02:00 Økt luftfartskonkurranse? Lian, Jon Inge 1996 https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947 en eng Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Article article-journal ScholarlyArticle 1996 ftdatacite https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 2021-11-05T12:55:41Z 1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasiteten har økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindre tilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de var svake eller var uten tilbud fra før. Trafikkveksten ble sterk, men en viss overkapasitet kunne likevel spores på enkelte ruter. Kabinfaktoren gikk ned med 4 prosentpoeng for både SAS og Braathens SAFE. Braathens SAFE synes så langt å ha et par prosent av totalmarkedet fra SAS. Begge selskap hadde store overskudd i 1994 og 1995. Nominelle priser har gått opp med 3-4 prosent pr år etter dereguleringen. Dette er i tråd med prisøkningene tidligere på 90- tallet. De siste 15 årene har tendensen gått klart i retning av større prisbevissthet og mer utstrakt rabattering. Etter dereguleringen av innenlands luftfart 1. april 1994 synes tendensen til økt rabattering å ha flatet noe ut. En sterk konjunkturelt bestemt vekst i forretningsmarkedet har bidratt til dette. I perioden 1992-95 indikerer reisevaneundersøkelser at rabatteringen har økt med 2 - 3 prosentpoeng. Det er særlig Nord-Norge som har nytt godt av denne utviklingen. I Sør-Norge har lite skjedd med rabatteringen til tross for en økning i tilbudt kapasitet. Det er forøvrig i fritidssegmentet at rabatteringen har økt mest. I dag er det kun to «fornuftige» aktører i det norske stamrutemarkedet. De bruker den nåværende situasjon til konsolidering og nedbetaling av gjeld. Det samme skjer forøvrig over hele Europa. Selv om utenlandske selskap vil slippe til på norsk innenlands trafikk fra 1. april 1997, vil et reelt frislipp først finne sted når det blir ledige «slots» på attraktive tidspunkt når den nye hovedflyplassen åpnes på Gardermoen oktober 1998. I mellomtiden foregår konkurransen mellom selskapene på tilbudt kapasitet, avtaler med reisebyråer og større bedriftskunder og bonuskort. Snaut 2 av 3 reisende hadde høsten 1995 ett eller flere bonuskort. De som har bonuskort mener at kortet er av betydning for valg av reiserute/selskap. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Vol. 3 No. 1 (1996): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University Text Nord-Norge DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
institution |
Open Polar |
collection |
DataCite Metadata Store (German National Library of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftdatacite |
language |
English |
description |
1. april 1994 ble det innført konkurranse på innenlandske stamflyruter i Norge. Kapasiteten har økt med ca 50 % på 6 konkurranseruter, mens det på øvrige ruter kun har vært mindre tilpasninger. De to aktørene, SAS og Braathens SAFE, har økt sitt tilbud på ruter der de var svake eller var uten tilbud fra før. Trafikkveksten ble sterk, men en viss overkapasitet kunne likevel spores på enkelte ruter. Kabinfaktoren gikk ned med 4 prosentpoeng for både SAS og Braathens SAFE. Braathens SAFE synes så langt å ha et par prosent av totalmarkedet fra SAS. Begge selskap hadde store overskudd i 1994 og 1995. Nominelle priser har gått opp med 3-4 prosent pr år etter dereguleringen. Dette er i tråd med prisøkningene tidligere på 90- tallet. De siste 15 årene har tendensen gått klart i retning av større prisbevissthet og mer utstrakt rabattering. Etter dereguleringen av innenlands luftfart 1. april 1994 synes tendensen til økt rabattering å ha flatet noe ut. En sterk konjunkturelt bestemt vekst i forretningsmarkedet har bidratt til dette. I perioden 1992-95 indikerer reisevaneundersøkelser at rabatteringen har økt med 2 - 3 prosentpoeng. Det er særlig Nord-Norge som har nytt godt av denne utviklingen. I Sør-Norge har lite skjedd med rabatteringen til tross for en økning i tilbudt kapasitet. Det er forøvrig i fritidssegmentet at rabatteringen har økt mest. I dag er det kun to «fornuftige» aktører i det norske stamrutemarkedet. De bruker den nåværende situasjon til konsolidering og nedbetaling av gjeld. Det samme skjer forøvrig over hele Europa. Selv om utenlandske selskap vil slippe til på norsk innenlands trafikk fra 1. april 1997, vil et reelt frislipp først finne sted når det blir ledige «slots» på attraktive tidspunkt når den nye hovedflyplassen åpnes på Gardermoen oktober 1998. I mellomtiden foregår konkurransen mellom selskapene på tilbudt kapasitet, avtaler med reisebyråer og større bedriftskunder og bonuskort. Snaut 2 av 3 reisende hadde høsten 1995 ett eller flere bonuskort. De som har bonuskort mener at kortet er av betydning for valg av reiserute/selskap. : Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Vol. 3 No. 1 (1996): Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University |
format |
Text |
author |
Lian, Jon Inge |
spellingShingle |
Lian, Jon Inge Økt luftfartskonkurranse? |
author_facet |
Lian, Jon Inge |
author_sort |
Lian, Jon Inge |
title |
Økt luftfartskonkurranse? |
title_short |
Økt luftfartskonkurranse? |
title_full |
Økt luftfartskonkurranse? |
title_fullStr |
Økt luftfartskonkurranse? |
title_full_unstemmed |
Økt luftfartskonkurranse? |
title_sort |
økt luftfartskonkurranse? |
publisher |
Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University |
publishDate |
1996 |
url |
https://dx.doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/3947 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Synes |
geographic_facet |
Synes |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_doi |
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3947 |
_version_ |
1766115068935667712 |