Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette...
Published in: | Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English |
Published: |
University of Bergen Library
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://noril.uib.no/article/view/2409 https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 |
id |
ftboapojs:oai:boap.uib.no:article/2409 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftboapojs:oai:boap.uib.no:article/2409 2023-05-15T18:34:43+02:00 Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? Løkse, Mariann 2010-07-05 https://noril.uib.no/article/view/2409 https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 en eng University of Bergen Library https://noril.uib.no/article/view/2409 doi:10.15845/noril.v2i1.48 Copyright (c) 2010 Mariann Løkse http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0 CC-BY-NC Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education; Vol 2 No 1 (2010): Fagreferentkonferansen 2010 - Special Issue info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article 2010 ftboapojs https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 2021-09-29T22:33:49Z UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette er som oftest rene forelesninger med en mer teoretisk innfallsvinkel. Jeg ønsker å presentere sistnevnte kurskategori og våre erfaringer fra denne undervisningen, med utgangspunkt i kursene vi gir for førstesemesterstudentene innen humaniora. Min presentasjon vil ha to hovedfokus: a) Hvordan er kursene våre bygd opp og b) Hva forteller studentevalueringen av kursene oss?I løpet av to forelesninger søker vi å gi studentene en introduksjon til temaer som vi mener inngår i det å være informasjonskompetent. Dette inkluderer for eksempel informasjonssøking, studieteknikk, referanser og riktig kildebruk. Vi prøver å gjøre forelesningene så relevante som mulig ved å bruke eksempler fra humanistiske fag. Vi bruker også humor som et virkemiddel til å holde på studentenes oppmerksomhet. I tillegg til disse fire timene med teori, avsluttes kurset med to timer praktiske øvelser på et datarom.Vi benytter oss av studentevaluering på alle kurs. Responsen fra studentene er svært positiv, og oppmøteprosenten er god. En av hovedårsakene til at vi har lykkes med disse kursene er vårt nære samarbeid med faglærerne. Bibliotekets representant er med i arbeidsgruppa for ex.fac. (humanistiske fag), og er også involvert i avviklingen av studentenes arbeidskrav (en muntlig presentasjon av ett av ex.fac.emnene). Vi opplever dermed at vårt kurs er godt integrert i den øvrige undervisninga. Article in Journal/Newspaper Tromsø Bergen Open Access Publishing (University of Bergen Library) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Rene ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education 2 1 |
institution |
Open Polar |
collection |
Bergen Open Access Publishing (University of Bergen Library) |
op_collection_id |
ftboapojs |
language |
English |
description |
UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette er som oftest rene forelesninger med en mer teoretisk innfallsvinkel. Jeg ønsker å presentere sistnevnte kurskategori og våre erfaringer fra denne undervisningen, med utgangspunkt i kursene vi gir for førstesemesterstudentene innen humaniora. Min presentasjon vil ha to hovedfokus: a) Hvordan er kursene våre bygd opp og b) Hva forteller studentevalueringen av kursene oss?I løpet av to forelesninger søker vi å gi studentene en introduksjon til temaer som vi mener inngår i det å være informasjonskompetent. Dette inkluderer for eksempel informasjonssøking, studieteknikk, referanser og riktig kildebruk. Vi prøver å gjøre forelesningene så relevante som mulig ved å bruke eksempler fra humanistiske fag. Vi bruker også humor som et virkemiddel til å holde på studentenes oppmerksomhet. I tillegg til disse fire timene med teori, avsluttes kurset med to timer praktiske øvelser på et datarom.Vi benytter oss av studentevaluering på alle kurs. Responsen fra studentene er svært positiv, og oppmøteprosenten er god. En av hovedårsakene til at vi har lykkes med disse kursene er vårt nære samarbeid med faglærerne. Bibliotekets representant er med i arbeidsgruppa for ex.fac. (humanistiske fag), og er også involvert i avviklingen av studentenes arbeidskrav (en muntlig presentasjon av ett av ex.fac.emnene). Vi opplever dermed at vårt kurs er godt integrert i den øvrige undervisninga. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Løkse, Mariann |
spellingShingle |
Løkse, Mariann Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
author_facet |
Løkse, Mariann |
author_sort |
Løkse, Mariann |
title |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_short |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_full |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_fullStr |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_full_unstemmed |
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? |
title_sort |
undervisning i informasjonskompetanse: hva gjør vi og hva synes studentene? |
publisher |
University of Bergen Library |
publishDate |
2010 |
url |
https://noril.uib.no/article/view/2409 https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 |
long_lat |
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Bygd Rene Synes Tromsø |
geographic_facet |
Bygd Rene Synes Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_source |
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education; Vol 2 No 1 (2010): Fagreferentkonferansen 2010 - Special Issue |
op_relation |
https://noril.uib.no/article/view/2409 doi:10.15845/noril.v2i1.48 |
op_rights |
Copyright (c) 2010 Mariann Løkse http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0 |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC |
op_doi |
https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 |
container_title |
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education |
container_volume |
2 |
container_issue |
1 |
_version_ |
1766219611662974976 |