Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
Master´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023 I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan g...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
University of Agder
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3126295 |
id |
ftagderuniv:oai:uia.brage.unit.no:11250/3126295 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftagderuniv:oai:uia.brage.unit.no:11250/3126295 2024-05-12T08:10:38+00:00 Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. Nesheim, Katrine Sirnes 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3126295 nob nob University of Agder Nesheim, K.S. (2023) Samisk kunst i Minecraft. Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. https://hdl.handle.net/11250/3126295 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no © 2023 Katrine Sirnes Nesheim 84 s. KH501 VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143 Master thesis 2023 ftagderuniv 2024-04-17T14:21:19Z Master´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023 I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra fysisk verk til digitalt spill. Gjennom a/r/tografisk tilnærming og urfolksmetodologi har jeg utviklet et undervisningsopplegg i Minecraft med utgangspunkt i kunstverket Illegal Spirits of Sápmi (2022) av Anders Sunna. Verksanalyse og intervju med kunstneren, samt teori om dekolonisering og ubehagets pedagogikk, legger grunnlag og føring for utformingen av undervisningsopplegget og videre drøfting om didaktiske potensialer og aktualisering av samiske perspektiver i skolen. Undersøkelsens resultat viser at nye kunstformidlingssituasjoner i skolen er nødvendig for inkludering og aktualisering av samisk samtidskunst som engasjerer elever. Minecraft kan bidra til tilgjengeliggjøring av samisk kunst hvor elever er aktive og delaktige med den. Mitt undervisningsopplegg er ikke en erstatning av det fysiske verket, men en ny dimensjon til det. Ubehag gjennom oppgavens tematikk og bildets motiv har vært virkemiddel for bevisstgjøring og lærerike samtaler, både hos meg selv, og for elever og lærere. Master Thesis samisk Unvieristy of Agder: AURA Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) |
institution |
Open Polar |
collection |
Unvieristy of Agder: AURA |
op_collection_id |
ftagderuniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
KH501 VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143 |
spellingShingle |
KH501 VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143 Nesheim, Katrine Sirnes Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
topic_facet |
KH501 VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143 |
description |
Master´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023 I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra fysisk verk til digitalt spill. Gjennom a/r/tografisk tilnærming og urfolksmetodologi har jeg utviklet et undervisningsopplegg i Minecraft med utgangspunkt i kunstverket Illegal Spirits of Sápmi (2022) av Anders Sunna. Verksanalyse og intervju med kunstneren, samt teori om dekolonisering og ubehagets pedagogikk, legger grunnlag og føring for utformingen av undervisningsopplegget og videre drøfting om didaktiske potensialer og aktualisering av samiske perspektiver i skolen. Undersøkelsens resultat viser at nye kunstformidlingssituasjoner i skolen er nødvendig for inkludering og aktualisering av samisk samtidskunst som engasjerer elever. Minecraft kan bidra til tilgjengeliggjøring av samisk kunst hvor elever er aktive og delaktige med den. Mitt undervisningsopplegg er ikke en erstatning av det fysiske verket, men en ny dimensjon til det. Ubehag gjennom oppgavens tematikk og bildets motiv har vært virkemiddel for bevisstgjøring og lærerike samtaler, både hos meg selv, og for elever og lærere. |
format |
Master Thesis |
author |
Nesheim, Katrine Sirnes |
author_facet |
Nesheim, Katrine Sirnes |
author_sort |
Nesheim, Katrine Sirnes |
title |
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
title_short |
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
title_full |
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
title_fullStr |
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
title_full_unstemmed |
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
title_sort |
samisk kunst i minecraft møtet mellom samisk samtidskunst og minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. |
publisher |
University of Agder |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3126295 |
long_lat |
ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) |
geographic |
Verket |
geographic_facet |
Verket |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
84 s. |
op_relation |
Nesheim, K.S. (2023) Samisk kunst i Minecraft. Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. https://hdl.handle.net/11250/3126295 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no © 2023 Katrine Sirnes Nesheim |
_version_ |
1798854104323194880 |