Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.

Master´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023 I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan g...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nesheim, Katrine Sirnes
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Agder 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3126295
id ftagderuniv:oai:uia.brage.unit.no:11250/3126295
record_format openpolar
spelling ftagderuniv:oai:uia.brage.unit.no:11250/3126295 2024-05-12T08:10:38+00:00 Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. Nesheim, Katrine Sirnes 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3126295 nob nob University of Agder Nesheim, K.S. (2023) Samisk kunst i Minecraft. Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår. https://hdl.handle.net/11250/3126295 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no © 2023 Katrine Sirnes Nesheim 84 s. KH501 VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143 Master thesis 2023 ftagderuniv 2024-04-17T14:21:19Z Master´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023 I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra fysisk verk til digitalt spill. Gjennom a/r/tografisk tilnærming og urfolksmetodologi har jeg utviklet et undervisningsopplegg i Minecraft med utgangspunkt i kunstverket Illegal Spirits of Sápmi (2022) av Anders Sunna. Verksanalyse og intervju med kunstneren, samt teori om dekolonisering og ubehagets pedagogikk, legger grunnlag og føring for utformingen av undervisningsopplegget og videre drøfting om didaktiske potensialer og aktualisering av samiske perspektiver i skolen. Undersøkelsens resultat viser at nye kunstformidlingssituasjoner i skolen er nødvendig for inkludering og aktualisering av samisk samtidskunst som engasjerer elever. Minecraft kan bidra til tilgjengeliggjøring av samisk kunst hvor elever er aktive og delaktige med den. Mitt undervisningsopplegg er ikke en erstatning av det fysiske verket, men en ny dimensjon til det. Ubehag gjennom oppgavens tematikk og bildets motiv har vært virkemiddel for bevisstgjøring og lærerike samtaler, både hos meg selv, og for elever og lærere. Master Thesis samisk Unvieristy of Agder: AURA Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417)
institution Open Polar
collection Unvieristy of Agder: AURA
op_collection_id ftagderuniv
language Norwegian Bokmål
topic KH501
VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143
spellingShingle KH501
VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143
Nesheim, Katrine Sirnes
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
topic_facet KH501
VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140::Prosjekterings‑ og formgivningsmetodikk: 143
description Master´s thesis in Teacher Education, level 5-10, University of Agder, Faculty of Humanities and Education, 2023 I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra fysisk verk til digitalt spill. Gjennom a/r/tografisk tilnærming og urfolksmetodologi har jeg utviklet et undervisningsopplegg i Minecraft med utgangspunkt i kunstverket Illegal Spirits of Sápmi (2022) av Anders Sunna. Verksanalyse og intervju med kunstneren, samt teori om dekolonisering og ubehagets pedagogikk, legger grunnlag og føring for utformingen av undervisningsopplegget og videre drøfting om didaktiske potensialer og aktualisering av samiske perspektiver i skolen. Undersøkelsens resultat viser at nye kunstformidlingssituasjoner i skolen er nødvendig for inkludering og aktualisering av samisk samtidskunst som engasjerer elever. Minecraft kan bidra til tilgjengeliggjøring av samisk kunst hvor elever er aktive og delaktige med den. Mitt undervisningsopplegg er ikke en erstatning av det fysiske verket, men en ny dimensjon til det. Ubehag gjennom oppgavens tematikk og bildets motiv har vært virkemiddel for bevisstgjøring og lærerike samtaler, både hos meg selv, og for elever og lærere.
format Master Thesis
author Nesheim, Katrine Sirnes
author_facet Nesheim, Katrine Sirnes
author_sort Nesheim, Katrine Sirnes
title Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
title_short Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
title_full Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
title_fullStr Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
title_full_unstemmed Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
title_sort samisk kunst i minecraft møtet mellom samisk samtidskunst og minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
publisher University of Agder
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3126295
long_lat ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417)
geographic Verket
geographic_facet Verket
genre samisk
genre_facet samisk
op_source 84 s.
op_relation Nesheim, K.S. (2023) Samisk kunst i Minecraft. Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
https://hdl.handle.net/11250/3126295
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
© 2023 Katrine Sirnes Nesheim
_version_ 1798854104323194880