Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?

Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen te...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Vocational Education and Training
Main Authors: Schønfeldt, Espen, Småland Goth, Ursula, Landmark, Brynjar
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:unknown
Published: Linkoping University Electronic Press 2014
Subjects:
Online Access:http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6
https://njvet.ep.liu.se/article/download/3197/2530
id crlinkopinguep:10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6
record_format openpolar
spelling crlinkopinguep:10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6 2024-06-02T08:06:35+00:00 Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? Schønfeldt, Espen Småland Goth, Ursula Landmark, Brynjar 2014 http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6 https://njvet.ep.liu.se/article/download/3197/2530 unknown Linkoping University Electronic Press https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ Nordic Journal of Vocational Education and Training page 1-14 ISSN 2242-458X journal-article 2014 crlinkopinguep https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6 2024-05-07T14:07:27Z Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 240 ble skåret fra de ti største industriområdene. Disse representerer 75 % av lærlingplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert-skala. Siden det er store variasjoner med hensyn til hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør ble datæne vektet. Data i denne undersøkelsen gir belyser bedriftenes etterspørsel etter kunnskap av de inkluderte TIP. Det viste seg at det finnes konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå i ti av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012 i Norge. Disse er ... Article in Journal/Newspaper Finnmark Finnmark LiU Electronic Press (Linköping University) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Yrke ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517) Nordic Journal of Vocational Education and Training 1 14
institution Open Polar
collection LiU Electronic Press (Linköping University)
op_collection_id crlinkopinguep
language unknown
description Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 240 ble skåret fra de ti største industriområdene. Disse representerer 75 % av lærlingplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert-skala. Siden det er store variasjoner med hensyn til hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør ble datæne vektet. Data i denne undersøkelsen gir belyser bedriftenes etterspørsel etter kunnskap av de inkluderte TIP. Det viste seg at det finnes konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå i ti av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012 i Norge. Disse er ...
format Article in Journal/Newspaper
author Schønfeldt, Espen
Småland Goth, Ursula
Landmark, Brynjar
spellingShingle Schønfeldt, Espen
Småland Goth, Ursula
Landmark, Brynjar
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
author_facet Schønfeldt, Espen
Småland Goth, Ursula
Landmark, Brynjar
author_sort Schønfeldt, Espen
title Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_short Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_full Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_fullStr Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_full_unstemmed Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_sort finnes det en faglig felleskomponent for tip yrkene?
publisher Linkoping University Electronic Press
publishDate 2014
url http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6
https://njvet.ep.liu.se/article/download/3197/2530
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517)
geographic Finnes
Yrke
geographic_facet Finnes
Yrke
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_source Nordic Journal of Vocational Education and Training
page 1-14
ISSN 2242-458X
op_rights https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
op_doi https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.14v4i1a6
container_title Nordic Journal of Vocational Education and Training
container_start_page 1
op_container_end_page 14
_version_ 1800751543230660608